IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Какво стои зад оценката от два трилиона долара на Apple

Темата накратко
  • - Цялостният ръст на фондовите борси е едната причина
  • - Благоприятните фактори от слабото начало на 2019 г. подкрепят смартфон бизнес през 2020 г.
  • - Дистанционната работа по време на пандемията повиши доскоро стагниращи сегменти като Mac и iPad
  • - Краткосрочното бъдеще на Apple изглежда засега розово

В четвъртък Apple постигна нещо, което нито една публична компания от модерните времена не е правила досега. Това е да достигне пазарна капитализация от 2 трлн. долара. Технологичният сектор са в основата на настоящото надпреварване на борсите, особено щатските, във възстановяване на загубите причинени от коронавирус пандемията.

Поради тази причина, акциите на Apple растат стабилно през последните месеци, като само преди няколко седмици, дружеството стана най-скъпата корпорация в света. То задмина петролната компания Saudi Aramco, която се контролира почти напълно от правителството на Саудитска Арабия. Този успех, не беше достатъчен в борсовото изстрелване на щатския гигант и сега той достигна до нов връх.

Предвид тенденциите, шансът Apple да продължи да увеличава стойността на акциите си и следователно – своята пазарна оценка – е доста голям. Това е предвид развитията на ситуацията и предстоящите такива за компанията. Сега ще разгледаме са факторите, които доведоха „ябълковия“ гигант до капитализация от 2 трлн. долара и кои са тези, които най-вероятно ще движат акциите през следващите няколко месеца.

1. Поведението на борсите

Apple-2trln-dollars-company

Започваме с индиректният такъв – това е цялостния растеж, който отчитат американските борси през последните седмици. Причината е повече от тривиална – подновената търговия и желание за компенсация на огромния срив от над 33% на финансовите пазари, който беше регистриран по време на коронавирус пандемията.

Сега, основните индекси са почти достигнали своите рекордни стойности от февруари. На 18 август S&P 500 например надмина за кратко с три пункта своя рекорд от началото на годината. Към момента е само с десетина пункта под тази стойност.

Скоростното възстановяване до нивата отпреди навлизането на вируса в САЩ и Европа е безпрецедентно. Голяма заслуга за него имат технологичните гиганти, като Apple, Microsoft, Amazon, Facebook и др. IT секторът отчита 25% кумулативен годишен ръст до момента, докато други сегменти все още са в негативната сфера.

Редица анализатори са на мнение, че в момента финансовите пазари са се откъснали от реалната икономика и ситуация. Тоест, ръстът им се движи основно от оптимизма за подновена търговия на самите инвеститори. Което рано или късно може да доведе до корекция, до по-реалистични стойности.

Apple се възползва изключително много от тази благоприятна тенденция. Ролята на пазарите определено е сред факторите, но не е единственият, който изстреля оценката ѝ до 2 трлн. долара.

2. Привидно стабилния смартфон бизнес

iphone-11-pro-8

Технологичният гигант все още е силно зависим от продажбите на своите смартфони iPhone. Пазарът на умни телефони обаче се срина през първото полугодие на 2020 г. Коронавирус пандемията през януари-март удари потреблението в Китай първо и това доведе до цялостен спад от 12% за периода. През второто тримесечие, развитието на вируса в Европа и Северна Америка, потопи тези пазари с близо 30%.

На теория, Apple би трябвало да отчита силни спадове на своите смартфон продажби. На практика, компанията е в по-благоприятна позиция от доста от своите конкуренти в сегмента, като Samsung например. За това има два допълващи се фактора.

canalys-q2-2020-smartphones-huawei-vs-samsung 2

Първият е, че първото полугодие на 2019 г. беше едно от най-слабите на Apple от години, породено от силния спад в продажбите на (тогава) новите си модели iPhone Xs. Необявената причина беше високата им цена, което беше признато мълчаливо с редица намаления през периода. Това доведе до занижаване на нивата на продажбите на смартфони. С други думи, провалът на Apple през първата половина на 2019 г. ги поставя в благоприятната позиция през настоящата, защото тръгва от по-ниска база на сравнение.

Вторият е, пускането на iPhone 11 серията в края на миналата година. Това е много силен модел, който потребителите на Apple определено харесват. Доказателства за това е много силното последно тримесечие на 2019 г. Тогава, компанията дори надминава Huawei по продажби и успява да компенсира частично провалът на iPhone Xs през по-голямата част от годината.

Комбинацията от тези два фактора, позволяват на Apple да отчете минимално увеличение от 500 млн. долара на продажбите на смартфони през първото полугодие на 2020 г. То е породено от ниската база и силния модел, с който разполага на пазара компанията. Ако не беше пандемията, Apple можеше да постигне дори двуцифрен процентов ръст. Коронавирусът обаче изтри тази възможност, но позволи на компанията да изглежда стабилна в извънредната ситуация.

3. Ръстът при услугите, лаптопите и таблетите

ipados 2

Другата благоприятна новина за Apple, особено през второто тримесечие, беше повишеният интерес на потребителите, към останалите продукти и услуги от портфолиото на компанията. Това се дължи до голяма степен на коронавирус пандемията, дистанционната работа и домашната изолация през второто тримесечие на 2020 г.

Компютрите и лаптопите Mac на Apple увеличават постъпленията на компанията с малко над 1.2 млрд. долара. Това е ръст от близо 20% на годишна база. То се обяснява с новото портфолио модели в комбинация увеличението на целия PC пазар, който през второто тримесечие нараства с над 11%. Подобна е тенденцията и при таблетите iPad, които от няколко години са стагниращ сегмент за Apple. Сега техните приходи се увеличават с над 1.5 млрд. долара.

Apple-tv-plus-cook

Може би най-ключовото перо от портфолиото на технологичния гигант са услугите. Именно на тях Apple възлага надеждата за източник на бъдещи растежи. Платформите за музикален и видео стрийминг процъфтяха по време на пандемията. Най-видни са от резултатите на лидера във втория сегмент – Netflix. Apple е играч и на двата терена, със своите Apple Music и Apple TV+.

Поради което, не е изненада, че услугите се увеличават през второто тримесечие с над 1.6 млрд. долара. В това перо влизат и приходите от таксите на App Store. Мобилните приложения и игри също отчитат по време на пандемията ръстове от между 20% и 30%. Двата подсегмента генерирарат най-много продажби именно в App Store, който владее над 60% от пазара.

Има ли „ябълката“ спирачки

Apple-Tim-Cook

Сумарно всички тези фактори показват Apple като стабилна и растяща компания в условията на пандемия и финансова криза. Което логично изстрелва нейната оценка и стойността на акциите ѝ в небесата. Дали това ще е стабилна тенденция през следващите месеци? Отговорът в близко бъдеще е „твърдо да“.

Причината е, че Apple трябва да представи само след около месец новия модел iPhone. Тазгодишната версия се очаква да включва най-накрая 5G свързаност, което ще я направи изключително привлекателна за всички пазари, в които има действащи подобни услуги. Като цяло петото поколение мобилни мрежи трябва да подсилят продажбите на смартфони и да върнат растежа в целия сегмент.

Всичко това трябва да бетонира възходящата тенденция на акциите на Apple в средносрочен план. Единственият голям проблем, ще е ако има втора вълна от коронавирус пандемията и тя настъпи в началото на последното тримесечие на 2020 г. Ако се осъществи този сценарий, това ще потопи продажбите на смартфони, което ще контрастира значително на доста силните резултати през същия период на 2019 г.

В дългосрочен план има няколко фактора, които ще повлияят на акциите на Apple. Това е постепенното преминаване на нейните лаптопи и компютри от процесори на Intel към собствени такива базирани на ARM архитектура. Както и от евентуалното засилване на антимонополния натиск от страна на властите в САЩ и Европа. Спорове, като този с Epic Games, може допълнително да катализират подобно развитие. Както знаем от Microsoft, такива дела и процедури най-малкото костват доста ресурси на потърпевшата компания.

Свързани статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button