IT БИЗНЕСPLAYНОВИНИ

Epic влезе в битка с Apple и Google за Fortnite

Epic Games влезе в антимонополна битка с Apple и Google за приходите, които генерира техния мултиплеър хит Fortnite. Гейм разработчикът е подал жалби към щатските регулатори, като обвинява двете компании в злоупотреба с монополно положение. Действието е в отговор на Apple и Google, които премахват популярната игра тип Battle Royale от своите онлайн магазини.

Причината за спора е задължението всички плащания през двете мобилни платформи iOS и Android да минават през само една система. По този начин, Apple и Google контролират трансакциите и облагат всички тях с 30% такса. През годините, тази практика се разглеждаше като приемлива за разработчиорците, но в последно време е ябълка на раздора за не една или две компании.

Някои директно се опитват да намерят вратички за да избегнат този своеобразен „данък“. Epic Games правят точно това, като налагат алтернативна и директна към тях система за разплащания в рамките на Fortnite в двете платформи. Това е направено с ъпдейт на 14 август, в които е добавена подобна възможност. Вследствие на което, играта се оказва, че не отговаря на общите условия на App Store и Google Play и съответно е премахната.

Жалбата срещу Apple

fortnite-gold-skins

Последващите действия на Epic Games са директна атака срещу Apple, с подадената жалба и обвинения в монопол. В нея се посочва, че технологичният гигант „поддържа незаконно монополно положение в iOS App Distribution Market, като ползва нелоялни конкурентни практики, сред които налагането на технически и договорни ограничения в iOS, които забраняват разпространението на приложения по различен начин от App Store“.

Преведено на нормален език означава, че Apple се възползват от затворената си екосистема, за да диктуват правилата, с които разработчиците трябва да се съобразяват. Ако искат последните да могат да предлагат своите продукти на крайните потребители на iOS устройства, като iPhone и iPad.

В документацията на Epic Games се посочва доста интересно сравнение, че подобна политика Apple не прилага при своите компютри Mac. Там, режимът е доста по-либерален, както и самите такси, които са само 3% от общите приходи или десет пъти по-малки от тези за iOS.

Epic Games също така пуснаха пародия на култовата реклама на Apple от 1984 г., базирана на романа „1984 г.“ на Джордж Оруел, направена в самата игра Fortnite.

Дългата битка с Google

fortnite-season-2

При Google нещата са хем различни, хем сходни. На хартия Android е операционна система с отворен код и опция за ползване на различни магазини за приложения. На практика, Google контролира всички аспекти в лицензираната версия.

За да се ползва името Android и за да има достъп разработчик на приложение или производител на смартфони до най-големия магазин Google Play, той трябва да отговаря на общите условия за ползване. Те до голяма степен се припокриват с тези на Apple в App Store. Както и таксата от 30% на всички трансакции и задължението те да минават през интернет гиганта.

galaxy-fortnite

Схватката между Epic Games и Google около разпространението на Fortnite не е от днес. Още от 2018 г. разработчикът се опитва директно да продава своята хитова игра за устройства под Android. Сред едно от решенията е споразумение със Samsung, в което Fortnite се появява ексклузивно в техния Galaxy Store. Година и половина по-късно Epic Games все пак „клякат“ на условията на Google и пускат хитовото заглавие в Google Play.

Потребителите на Android смартфони и устройства все пак могат да играят Fortnite било то през магазина на Samsung или през приложението на Epic Games. Докато при iOS, популярният Battle Royale е напълно забранена.

Въпреки това, Epic Games е подала жалба и срещу Google. При двата иска, компанията не желае финансова компенсация, а по-скоро регулаторите да накарат Apple и Google да ѝ позволят да разпространява Fortnite според нейните условия.

Порочните практики?

US-tech-giants-judicary-hearing-cover-2

Apple и Google налагат тези условия в техните онлайн магазини за приложения от години. Проблемите не са от днес или вчера, казано с други думи. Те стават все по-тежки, защото приложенията и услугите започват да еволюират и да стават все по-комплексни.

Fortnite например разполага със собствен магазин вътре в играта, в която се предлагат различни виртуални предмети. Друг пример, който получи отказ от Apple за интеграция в App Store е облачната гейм платформа xCloud на Microsoft. Причината там беше друга, но пак беше заровена в общите условия на компанията. Apple се аргументира, че в новата услуга тя не може да одобрява отделните гейм заглавия, те не се индексират и, че потенциално се прескача разплащателната система и съответната 30% такса.

Тези практики бяха в основата на въпросите, които щатските конгресмени задаваха при изслушването на главния изпълнителен директор на Apple Тим Кук, преди няколко седмици от антимонополната комисия на Конгреса на САЩ. В нея участваха още шефовете на Facebook, Google и Amazon, като регулаторния натиск върху технологичните гиганти се очаква да се засилва.

Което прави ходът на Epic Games доста логичен – с подадената жалба за злоупотреба с монополно влияние срещу Apple, разработчикът само „сипва сол в раната“ по темата за потенциални регулации. Както и може да стимулира и други компании да последват нейния пример. Подобни действия може да последват и срещу практиките на Google в техния Google Play. Във всички случаи, развитията по темата за голямото влияние на технологичните гиганти ще бъде актуална тема през следващите години.

Свързани статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button