АНАЛИЗИТЕХНОЛОГИИ

Всички страхове на Марк Зукърбърг

Основателят на Facebook постави целите си за цялото десетилетие, които отразяват всички заплахи за социалната мрежа през следващите години

Всяка година главният изпълнителен директор на Facebook, Марк Зукърбърг си поставя определени цели, които трябва да изпълни в рамките на настоящите 12 месеца. Те варират от това да чете по една книга на всеки две седмици, да научи мандарин, до по-налудничавото да е или вегетарианец или сам да си убива животното, което ще яде. Началото на 2020 г. започва по малко по-особен начин за Зукърбърг, тъй като той поставя по-амбициозни, донякъде идеалистични, цели. Причината е, че те няма да се отнасят само за една година, а са за цялото десетилетие напред.

Така вместо една или две, новите цели на главния изпълнителен директор на Facebook са вече пет. Те са доста по-широкообхватни, като не се опират само до лични постижения или до подобряване на дейността на технологичния гигант. Целите вече имат много по-визионерско усещане, но ако погледнем отвъд идеализма, с който Зукърбърг ги описва може да прозрем страховете му за предстоящото десетилетие. Те включват по-силна регулаторна намеса, промяна в бизнес модела на Facebook, потенциален неуспех от налагането на собствената си криптовалута Libra, създаването на устройство, което да наследи смартфоните, като основен компаньон в живота на потребителите.

Затова нека видим какво точно пише той и какво може да стои реално зад тях целите поставени в неговия пост във Facebook.

1. Смяна на поколенията

millennial

Първата точка, на която Зукърбърг набляга е смяната в поколенията. Т.нар. милениали, започват да остават на заден план, а светът да бъде движен от родените в първите години на XXI век. Той обрисува редица проблеми като това, че бъдещите поколения ще трябва да се справят с неща, като климатични проблеми, замразени доходи, труднодостъпно образование и намирането на квартира.

Но всъщност смяната на поколенията има много по-тежък и голям ефект върху самата Facebook. Социалната мрежа не е привлекателно място за по-младото поколение, като вече има хроничен отлив от нея от тийнейджъри, особено в САЩ. Зукърбърг директно признава, че „Facebook е компания на милиениалите и отговрят на техните проблеми и нужди“. Оттук той иска да се обърне повече към следващото поколение (познато като Z). Идеята не е просто филантропска, а чисто в стремеж, неговите приложения да не изгубят позиции.

Технологичният гигант успя да доминира в областта на социалните мрежи, като в рамките на десетилетието придоби някои от най-популярните изгряващи мобилни приложения. Примери са Instagram и WhatsApp. Сега, тийнейджърите се ориентират към други, като например китайския Tik Tok. Ориентацията към младите поколения е жизнено важен аспект в дългосрочното оцеляване на Facebook. Неслучайно, Зукърбърг поставя тази цел на първо място.

2. Нова и по-лична социална мрежа

Facebook F8 Conference 2

Тази идея не е нова, като е в основата на целите на главния изпълнителен директор на Facebook още от началото на 2019 г. Всъщност, цялата изминала година премина покрай поставянето на основите на потенциалната пълна трансформация на социалната мрежа. Посоката, зададена от Зукърбърг, е в разделяне на дигиталното социално пространство на две части – по-лична (домашния хол) и по-отворена (градския площад). Акцентът е повече на първата, като тя ще бъде движена най-вече от различните чат приложения, които Facebook притежава – Messenger, чат-функциите на WhatsApp и Instagram.

Тази промяна е вследствие на големите скандали с изтичането на личните данни на милиони потребители и ползването на таргетирани реклами, групи и други инструменти за победата на Доналд Тръмп на президентските избори в САЩ през 2016 г. Тогава, компанията за дигитален маркетинг Cambridge Analytica се възползва максимално от възможностите на Facebook, за да изгради подтикне общественото мнение в желана от тях посока. Разкритията на целия този процес, доведоха до различни разследвания и призиви за регулации не само в САЩ, но и в други части на света.

3. Децентрализирана възможност

Visa-mastercard-Libra

Осъществяването на този преход от отворена към по-затворена комуникация означава пълна трансформация на настоящия бизнес модел на Facebook. Тя е загатната по-подробно в следващата цел на Зукърбърг, която също е с доста широка формулировка – децентрализираната възможност. Според изпълнителният директор на социалната мрежа тя се изразява в това, че новите технологии позволяват на все по-малки бизнеси до различни иновативни услуги.

Зукърбърг подчертава, че фокусът на Facebook в момента попада върху това да предостави платежни и други инструменти, които доскоро са били само в ръцете на големите корпорации. Примерите са главно за продажба на продукти и услуги през мобилните приложения на компанията, като Messenger и WhatsApp, както и през Instagram. Това, като цяло е и планът на компанията за трансформиране на бизнес модела от продажба на лични данни и потребителска маса на компании, в по-директна комуникация и продажби.

Libra-mass-exodus

Децентрализираните системи имат много по-широко значение и терминът се ползва повече в сферата на peer-to-peer комуникацията и трансферите (P2P), на които се основава и блокчейн технологиите. Зукърбърг не споменава и дума за криптовалути, но децентрализираният подход при разплащателните системи се асоцира основно с тях. Усилията на Facebook да пусне собствена такава чрез Libra удря на камък, като позицията на двата основни пазара – САЩ и Европа – е, че тя трябва да отговори на стриктните регулации преди да може да се ползва на тяхна територия.

След индиректна заплаха от щатски сенатори, основните партньори на Libra при дигиталните разплащания, като PayPal, eBay, Mastercard, Stripe и Visa се оттеглиха от инициативата. Facebook ще се опита все пак да пусне пилотно криптовалутата, като ще търси начини да отговори на притесненията на различните правителства от двете страни на Атлантическия океан.

4. Следващата компютърна платформа

facebook-horizon-moon-laser

Зукърбърг потвърждава тезата на доста експерти, че скоро ще дойде залеза на смартфоните като основна платформа за комуникация и колаборация. Той дава пример, че всяко десетилетие е белязано с по едно такова. 90-те години на XX век са на персоналния компютър, първото десетилетие на XXI век са облачните решения. Последните десет години пък се паднаха на смартфоните да поемат тази роля.

Основателят на Facebook прогнозира, че следващия период ще бъде превзет от системите за виртуална и добавена реалност (VR и AR). Компанията от няколко години работи силно в тези области, след като придоби разработчикът на VR очилата Oculus Rift. През 2019 г. Facebook обяви, че работи върху своя алтернатива на социалната мрежа – Horizon, която ще се пренесе в изцяло виртуална среда.

Опасенията на Зукърбърг са повече в посока, че тези технологии се развиват все още бавно и съществуват редица предизвикателства пред тях. В същото време предлагат огромни и нови възможности за развитие на услугите и процесите, както на потребителите, така и на бизнеса. Facebook изгради по-голямата част от успеха си именно на бума на смартфони, като разви или придоби водещите приложения за тях.

5. Регулации, но с други думи и действия

Регулация на технологичните гиганти - Amazon, Google и Facebook

Общото между Марк Зукърбърг и основателят на Amazon Джеф Безос е, че вече и двамата сънуват кошмари от по-стриктен държавен контрол върху технологичните гиганти. До последните едва-две години, секторът оставаше в периферията на полезрението на политиците в САЩ и само по някои параграфи привличаше вниманието на тези в Европа. Скандалът с Cambridge Analytica постави не само Facebook на прицел на властимащите във Вашингтон и Брюксел, но и целия IT бранш.

Призивите за по-стриктни регулации и дори за директно разцепване на някои от доминиращите гиганти, като Facebook, Amazon, Google и Apple, стават все по-силни и явни. Както и усилията на европейските държави да облагат със специални дигитални данъци, същите тези международните IT компании. Последните се опитват да избегнат този „трагичен“ за тях сценарий на всяка цена.

Зукърбърг засяга темата по деликатен начин, като говори повече за „нови форми на управление“. Според него, има два начина за справяне със ситуацията. Първият е за директна държавна намеса и регулации. Последните обаче трябва да са само под формата на ясни правила, които да обхващат само определени, деликатни сфери. Като например, зловредо или политическо съдържание, лични данни и преносът на последните. Преведено на нормален език, това означава, че всякаква форма на по-стриктен контрол ще бъде тежко приет от Facebook и Зукърбърг.

Капитолия - сградата на Конгреса на САЩ

Самият милиардер, споделя, че по-практичният начин за справяне със ситуацията е, като се подобри формата на управление на самите компании и начините на комуникация между тях и правителствата. За Facebook, Зукърбърг дава пример с Надзорния съвет, който е създаден да наблюдава действията и процесите на социалната мрежа, дали не нарушават моралните и законови рамки.

Той смята, че решението за държавна намеса ще бъде неизбежно през новото десетилетие, но се надява то да бъде минимално. При налагане на по-стриктни регулации, те могат да видоизменят напълно пазара и да премахнат статуса на Facebook, като един от малкото непоклатими технологични гиганти.

Петте цели или теми, които Зукърбърг поставя в началото на новото десетилетие, наистина ще бележат развитието на неговата компания. Но, някои от тях могат да променят и целия сектор. Те съчетават в себе си и всички страхове, които главният изпълнителен директор на Facebook изпитва за този нов период.

Тагове

Свързани статии

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close