НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Новата Meta на Facebook

На 28 октомври вечерта, технологичният гигант Facebook обяви, че се ребрандира на Meta. Мотивите за решението са изброени в пространствено писмо на основателя Марк Зукърбърг. Крайните потребители няма да усетят изобщо тази промяна. Засега продуктите, като социалните мрежи Facebook и Instagram, както и чат-приложенията Messenger и WhatsApp запазват имената си.

Промяната има други цели – една явна и една скрита. Явната е обявена на глас от Зукърбърг, новото име обхваща по-добре мащабните идеи и обхват, с които технологичния гигант разполага. Те отдавна не се простират само със социалната мрежа Facebook. Скритата е очевидна за всеки, който следи IT сектора от близо. Тя е изцяло имиджова, предвид проблемите, с които се сблъсква технологичния гигант през последните няколко години. Освен това, новото име може да се използва и за смекчаване на регулаторните ефекти, които се очаква да се появят през следващите месеци.

Отвъд социалната мрежа

facebook-horizon-moon-laser

Думата Meta идва от гръцки и се използва в контекст за преминаване отвъд, за възнесение. В жаргона на геймърите, използва от играчите, за да опишат общоприети стратегии и действия в дадено заглавие. При технологичният гигант, името ще е събирателно за новата посока на компанията и нейната трансформация. Затова може да кажем, че в играта на Facebook Meta е тяхната нова „мета“.

Марк Зукърбърг е по-поетичен и по-скоро описва началото на нова епоха за компанията и преминаването ѝ отвъд традиционното разбиране на социалните мрежи. Според него, интернет платформите еволюираха от такива с текстово съдържание, през добавянето на снимки, а в момента – основно на видео.

Следващата стъпка е изграждането на много по-богат и наситен свят, в който не просто гледаш отстрани, а участваш активно. Или създаването на дигитална метавселена. Да можеш да правиш всичко, по максимално реалистичен начин. Зукърбърг набляга на неща като виртуална и добавена реалности (с холограми и др.).


mark-zuckerberg-facebook„Да се почувстваш присъствието на друг човек е ултимативната мечта на социалната технология“ Марк Зукърбърг, Meta


„Да се почувстваш присъствието на друг човек е ултимативната мечта на социалната технология“, обявява Зукърбърг. След което следва тирада за сливането на реалния и виртуалния свят, което да не се ограничава с взиране в екран. Както е в момента.

Facebook или вече Meta, от години се опитва да реализира продукти с виртуална реалност (VR). Те пуснаха експериментално играта Facebook Horizon, която комбинира елементи от социалната мрежа с отворения свят на популярната игра Minecraft. Новото име, определено загатва, че компанията ще работи активно най-вече в тази посока.

Бизнес логиката

social-media-apps

Да оставим поезията на името, както и мечтите и обещанията за един по-добър свят, в които са добри всички основни лица в Силициевата долина. Ходът на Facebook има много проста бизнес логика – да обедини под една шапка всички свои бизнеси. При това без да се дава по-голямо значение на един от тях. Ситуацията до момента беше точно такава. Facebook беше социалната мрежа, но и технологичния гигант, който контролира още десетки популярни приложения и платформи. Някои от които – дори преки конкуренти. Като например Instagram и WhatsApp.

С използването на неутрално от продуктова гледна точка име, като Meta, се решава този проблем. Или поне на хартия и за пред акционерите. Google го направи преди няколко години, като преименува холдинга си на Alphabet. Въпреки, че всички (потребители и експерти) използва старото име на интернет компанията, реално в момента то се използва само за няколко от продуктите, като популярната търсачка, например. Alphabet се прилага най-вече от акционерите, борсите и по-пунктуалните IT специалисти.

Отбранителен и имиджов ход

facebook-like-dislike

Ребрандирането на Facebook на Meta съвпада с едни засилващи се през последните месеци процеси. Това са публичните атаки основно в САЩ срещу компанията и нейните действия в различните социални платформи, които оперира. Не успяхме да покрием развитията от август насам, тъй като в някои случаи ставаше дума за доста конкретни проблеми в рамките на САЩ. Но Facebook е подложена на публична атака от 2016 г. насам, след избирането на Доналд Тръмп за американски президент и скандалът с Cambridge Analytica.

Последните скандали се разиграха с поредица от разкрития на служители (бивши и настоящи), относно чувствителни теми, като модерацията на политически теми в социалните мрежи, влиянието на последните върху децата и подрастващите и други.

Именно социалната мрежа положи основите на щатските политици да търсят регулация на технологичните гиганти. Ребрандирането ще позволи на холдинга да намали частично негативните асоциации, с които вече доста потребители свързват името Facebook. Най-вече в САЩ.

facebook-meta

Както и да се опита да ограничи всяка атака срещу някой неѝн продукт да се пренася автоматично и към едноименната социална мрежа. Например, за критиките към Instagram и как, компанията е заделила огромен бюджет, за да запази щатските младежи като клиенти. Докато в същото време е знаела, че платформата се определя за „токсично“ място за тийнейджъри. В тези новини се споменава непрекъснато Facebook. Което е нормално, защото компанията е собственик, но така се създава подсъзнателна асоциация, че същото важи и за едноименната социална мрежа.

Косвено доказателство, че преименуването на Facebook на Meta е имиджов ход е един друг проект на Зукърбърг. Става дума за криптовалутата Libra, която беше преименувана на Diem, след като беше буквално разкостена от регулатори и анализатори. Нещата стигнаха дотам, че излезе неофициална информация, че властите на САЩ са оказвали косвен натиск на партньорите на инициативата, за да се откажат от нея.

Неизбежните регулации

us-capitol-cation-night

Дали обаче ще се казва Facebook или Meta, това няма да има значение за технологичния регулатор, когато попадне в полезрението на регулаторите. Властите в САЩ и Европа отдавна се опитват да намерят решение, как да поставят под по-стриктен контрол популярните социални платформи, които компанията държи.

Ако крайните потребители по-трудно могат да свържат, че Meta притежава Facebook и Instagram, отколкото, че едната социална мрежа е собственик на другата, това не важи за властите. Тук пример отново е Google с техния холдинг Alphabet. Интернет гигантът също е „на мушка“ от регулаторите от двете страни на Атлантическия океан, независимо, от корпоративната си структура.

Затова, новата Meta на Facebook е доста повече имиджова и опит да се представи, че компанията започва ново начало. Дали тя ще успее да изгради подобна „метавселена“ е много рано да се каже. Усилията в тази посока са видни, но засега резултатите са меко казано скромни.

Свързани статии

Back to top button