IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

След Huawei, САЩ вдигнаха мерника и на Xiaomi

Броени дни преди края на управлението на администрацията на президента Доналд Тръмп САЩ поставиха водещия китайски производител на смартфони Xioami в своя забранителен за търговия списък. Така, вече има две големи технологични компании за потребителска електроника от Китай, които са под санкции на Щатите. Първата, такава е Huawei, която все повече усеща примката на забраните и е принудена да разпродава активи, за да оцелее.

Добавянето на Xiaomi е направено от министерството на отбраната на САЩ, като цитира потенциални връзки с китайското правителство и използване на технологии за двойна употреба. Последното означава, че част от решенията на компанията може или се ползват от китайските въоръжени сили. Xiaomi отрича да има връзка с властите в Пекин или военните. Поне по силата на тълкуване на законите в САЩ.

Двата списъка

xiaomi-presentation-2

Важно е да се отбележи, че Вашингтон разполага с два основни забранителни списъци, в които започнаха да попадат санкционирани китайски компании. Първият е на министерството на търговията и той забранява на американски дружества да осъществяват търговия с всеки попаднал в списъка. През последните две години, видяхме, че санкциите могат да засегнат и чуждестранни компании, които ползват щатски технологии и правят доставки на включените забранени фирми.

Именно по този начин, Huawei изгуби достъпа до лицензираната версия на Android, мобилните услуги на Google и Apple. Както и достъп до производство и доставка на процесори от доставчици като Qualcomm и TSMC. Това, буквално задуши смартфон бизнеса на Huawei и китайският гигант беше принуден да продаде своя бранд Honor, в стремеж да го запази жив, както и да привлече свежи средства за да финансира своята програма за оцеляване.

honor-30-pro-2

Строгостта на забраните в списъка на министерството на търговията може да варира. Важно условие е там, че всяка щатска компания може да подаде документи за лицензиране на потенциални договори с Huawei, например. Белият дом може да одобри или отхвърли индивидуално всяка една молба. По този начин в началото, американските фирми имаха в първите месеци зелена светлина за търговия и китайският гигант почти не усети ефекта от включването му в списъка. После, администрацията забрани почти всичко свързано с мобилни технологии.

Вторият списък е на министерството на отбраната, като разглежда компании, които имат потенциална връзка с въоръжените сили на Китай или работят в сътрудничество за разработването на технологии с двойна употреба. Друга ключова подробност е, че Huawei присъства и в двата списъка.

Попадането му в него, означава, че съответното дружество няма да може да разчита на американски инвеститори. Както и, че всички вече присъстващи такива трябва да излязат от своите инвестиции.

Възходът на Xiaomi и последствията

xiaomi-store

Засега, последствията за Xiaomi няма да са толкова фундаментални, каквито са за Huawei. Китайската компания ще загуби потенциално няколко миноритарни щатски инвеститори, както може и да доведе до отлив и на няколко от други държави.

Големите американски акционери включват The Vanguard Group (2.35% дял), BlackRock Fund (от два фонда с общо 2.42%), Capital [email protected] (от два фонда с общо 1.49%) и потенциално норвежкият Norges Bank Investment Management (0.84%).

Xiaomi започна да запълва вакуума, оставен след постепенното „задушаване“ на Huawei покрай санкциите. Изгряващата китайска звезда превзе третото място при продажбите на смартфони през третото тримесечие на 2020 г. Компанията започна и по-агресивно разширяване на пазарите и засили присъствието си в Европа.

Има доста разлики между двете китайски дружества. Присъствието на Huawei в списъка на министерството на отбраната на САЩ е по-логично, защото компанията е и водещия световен доставчик на телекомуникационно оборудване. Последното е доста ключова технология и за отбранителната индустрия.

Xiaomi е насочена основно и почти изцяло към потребителската електроника – от смартфони, до умни телевизори и електрически тротинетки. Едва през последните месеци, започна да налага бизнес софтуерни решения, които тепърва да развива.

Какви ще са дългосрочните последствия не само за Xiaomi, но и за Huawei, ще зависи изцяло от политиката на новата администрация на встъпващия на 20 януари президент Джо Байдън. Дали ще има облекчения за китайските компании, които са в забранителните списъци или ще се продължи политиката на затягането на санкциите ще разберем в следващите месеци до края на годината.

Свързани статии

Back to top button