IT БИЗНЕСНОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Защо Mastercard се оттегли от криптовалутата Libra

Четири месеца, след като се изтеглиха от проекта на Facebook за създаване на критповалутата Libra, Mastercard дадоха малко повече светлина около причините за това решение. Те се оказаха не малко. Според главният изпълнителен директор на картовата компания Аджай Банга това са опасения свързани с безопасността на данните, обвързаността на Libra с портфейла Calibra на социалната мрежа, потенциалните засилени регулации, странния бизнес модел и опасения за бъдещето на самото дружество. Това обяви той пред Financial Times.

Счупената логика

Visa-mastercard-Libra

Аргументите, които Банга посочи са наистина много. Първите две причини са много взаимосвързани. По негови думи, първоначалната концепция за криптовалута с идеална цел се е трансформирала в такава, която да обслужва напълно интересите на Facebook. Или с други думи превръщането на Calibra от финансов инструмент, който да помогне интеграцията на изолирани хора и общности в цялостно обвързване с портфейла Calibra.

„Тя премина от алтруистичната идея да помогне на бедните потребители към цялостна интеграция към техния дигитален портфейл Calibra, което за мен изобщо не е добър знак“, коментира Банга.


Ajay-Banga-Mastercard-quote„Libra премина от алтруистичната идея да помогне на бедните потребители към цялостна интеграция към техния дигитален портфейл Calibra“ Аджай Банга, Mastercard


Той допълни, че поводът за оттеглянето е липсата на желание на отделните членове да се ангажират, новата криптовалута да отговаря напълно на изискванията на регулациите. Mastercard е поставил условие, че Libra „не трябва да прави нищо, което не е напълно съвместимо с местните закони“. Неща, като идентификация на потребителите, механизми за предотвратяването на пране на пари, управление на данните и др.

„Всеки път, когато говорих с основните инициатори на Libra (Facebook основно – бел. ред.), аз ги питах дали са готови да ги запишат в учредителния договор. Те не пожелаха“, коментира Банга. Mastercard отдава голямо значение на опазването на данните и прозрачността с която работи с различните държавни институции. Тези принципи явно са влезли в противоречие с някои от учредителите на Libra.


Ajay-Banga-Mastercard-quote„При Libra получаваш криптовалута, която първо се прехвърля в Calibra, а след това се трансформира в реална валута, с която потребителите си купуват ориз“ Аджай Банга, Mastercard


Банга коментира, че според него бизнес модела на криптовалутата е лишена от всякаква логика.

„При финансовото интегриране, правителството ти плаща в някаква валута, която трансформираш в инструмент, който предоставяш на потребителите, за да си купят ориз и колела“, дава за пример Банга. „При Libra получаваш криптовалута, която първо се прехвърля в Calibra, а след това се трансформира в реална валута, с която потребителите си купуват ориз“.

Намерения от самото начало

Libra-mass-exodus

Всъщност, логика има, но ако се абстрахираме от идеята, че Libra има за цел да интегрира изключени от финансовата система общности. Facebook реално създаде криптовалутата с ясното намерение да я внедри дълбоко в своите платформи, като основно средство за разплащане. Дали, при представянето ѝ пред потенциалните членове, Банга е знаел или социалната мрежа умишлено е заблудила, това е въпрос, на който трудно може да се отговори. Факт е, че дигиталният портфейл Calibra е включен още от самото начало сред учредителните компании. Целта на Facebook изглеждаше прозрачна още при обявяването на т.нар. „Бяла книга“.

Има две потенциални причини, които са накарали Mastercard и останалите разплащателни компании да се оттеглят от проекта. Първата е регулаторна, като Банга я споменава, но без някои детайли, като например „меката заплаха“ от сенатори на САЩ, че всички компании, които осъществяват плащания с Libra ще трябва да отговарят на най-строгите регулаторни изисквания за това. Подобна позиция зае Европейския съюз малко след това. Mastercard, Visa, Stripe и PayPal щяха да поемат основната тежест от подобен сценарий.

Втората причина е малко по-стратегическа. Последните години се забелязва силно навлизане на технологичните гиганти, като Apple, Google, Amazon, eBay и други във финансовата сфера. Дългосрочно, проектът Libra може да се окаже заплаха за Mastercard и Visa, ако в един момент всички трансакции преминават през Facebook, вместо през картовите оператори. Те просто ще загубят досег с клиентите, а съществува опасност, дори да бъдат изтласкани от обслужването на преводите, в момента в който социалната мрежа развие собствено ноу-хау за това. Или най-безболезнения вариант е, като постигне мащаб да накара картовите компании да свалят силно таксите.

Бъдещето на Libra

facebook-pay-triple-screen

 

Изтеглянето на всички разплащателни оператори от проекта, реално постави цялостното му съществуване под въпрос. Facebook не се отказа от криптовалутата, но очевидно я постави на по-заден план. Компанията беше принудена да прибегне до резервния си план, който е пускането на дигитален портфейл с нормални е-разплащания – Facebook Pay. Той има за цел да осигури финансовите трансакции във всички платформи на технологичния гигант – Facebook, Instagram и WhatsApp.

Тагове

Свързани статии

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close