САЩ обмислят забрана на TikTok и други китайски социални мрежи
След известно затишие и последвалите нови удари върху технологичния гигант Huawei, търговските спорове между САЩ и Китай отново започват да набират сила. Сега те може да навлязат в нов етап с още повече забрани. В интервю за Fox News, държавният секретар на САЩ Майк Помпео обяви, че се „обмисля“ въвеждане на забрана за TikTok и други китайски социални мрежи.
Идеята не е нова и вече Вашингтон забрани подобни набиращи популярност в страната приложения да се използват от ключови държавни служители. Ограничението важи с пълна сила за въоръжените сили на САЩ.
„Взимаме темата много сериозно. Определено го обмисляме и работим по този проблем от дълго време“, коментира Помпео. „Дали става дума за проблемите да имаш технологии на Huawei в инфраструктурата си, за които обиколихме целия свят и постигаме напредък да я махнем. Обявихме и ZTE за заплаха за американската национална сигурност. Затова и по отношение на китайските приложения в телефоните на хората, САЩ ще се справят“.
TikTok времето изтича
Помпео допълва, че вниманието ще се насочи към китайските социални мрежи „особено TikTok”. „Не искам да изпреварвам президента, но го обмисляме“, казва той. Според него хората трябва да теглят приложението, ако искат „личните им данни да отидат в ръцете на китайската комунистическа партия“.
„Взимаме темата много сериозно. Определено го обмисляме и работим по този проблем от дълго време“ Майк Помпео, държавен секретар на САЩ
Реакцията на TikTok не закъснява. „TikTok се ръководи от американски изпълнителен директор със стотици служители и лидери на ключови позиции в сигурността, разработката и правилата тук в САЩ. Нямаме по-висок приоритет от това да промотираме сигурно преживяване в приложението за нашите потребители. Никога не сме давали данни на потребители на китайското правителство нито ще го направим, ако са ни поискани“, казва говорител на TikTok пред CNN.
По-късно в понеделник компанията се присъедини и към позиция на американските ИТ гиганти, които обявиха, че спират да дават отговори на исканията за данни от страна на правителството в Хонконг. Причината – нов закон на Китай, който ще въведе по-сериозни рестрикции. TikTok обяви, че директно премахва приложението си от Google Play и Apple App Store в Хонконг, за да не се налага да споделя данни.
Имидж на самостоятелност
Това не е първият път, в който TikTok попада в полезрението на американските власти. Тя от доста време е критикувана заради факта, че е от Китай. Миналата година дори беше забранена за военните в страната.
През цялото време TikTok отрича всички твърдения, че има общо с китайското правителство или че има риск за данните на потребителите. Тя е собственост на компанията ByteDance, но заявява, че работи независимо от нея и спазва всички правила и закони. Компанията допълва, че съхранява данните на американските потребители в дейта център в САЩ с бекъп в Сингапур. Тя многократно се опитва да убеди политиците, че работи независимо от което и да е правителство и иска да има имидж на самостоятелна компания, която работи по западен модел.
Въпреки това напрежението със САЩ вече се отразява на TikTok и на други пазари. Наскоро TikTok и други китайски приложения бяха забранени в Индия. Местното правителство обяви, че те са „риск за суверенитета“ на страната. Забраната дойде в последствие на сблъсъците на двете държави по границата в Хималаите.
Китайското приложение, което превзе Америка
TikTok попадна в полезрението на властите след като през последните година-две започна да набира сериозна популярност сред потребителите в западното полукълбо. То стана и първото китайско приложение със световна популярност с над 1.5 млрд. сваляния в двата онлайн магазина на Apple и Google, показва изследване на SensorTower.
Данните им още посочват, че само през първите три месеца на тази година то е изтеглено 315 млн. пъти. Това е приложението с най-много тегления в рамките на тримесечие в историята. За сега недоволството на политиците не изглежда да влияе на интереса на потребителите към TikTok, които продължават да използват приложението, за да споделят кратки видеоклипове.
Тази своеобразна социална мрежа е изключително популярна сред подрастващите и тийнейджърите, включително и в САЩ. Според компанията Qustodio, TikTok трупа все повече популярност сред тези чувствителни възрастови групи. През февруари 2020 г. американските потребители в детска и юношеска възраст прекарват средно по 82 минути на ден в китайското приложение.
Този тик ток тикоса всички деца на възсраст от 5 до 15 години, постянно мятат ръце, не могат да стоят вече нормално.