IT БИЗНЕСАНАЛИЗИ

Може ли Huawei да влезе в обувките на Apple

Китайската компания иска да изгради собствена екосистема от устройства и софтуер, докато бизнеса ѝ все повече наподобява този на гиганта от Купертино

Темата накратко

  • - Как Huawei диверсифицира бизнеса си през последната година
  • - Моделът на китайския гигант все повече наподобява този на Apple
  • - Независимо от усилията на Huawei да засилва продажбите, Apple печели много повече
  • - Колко ключов пазар е Европа за Huawei и има ли опасност за тях
  • - Има ли бъдеще новата екосистема на китайския производител
Трудно може да се скрие амбицията на Huawei, че искат да завземат пазара за смартфони. Компанията настигна, а според някои изследвания дори надмина Apple по продажби през миналата година. Така китайският гигант остава да детронира Samsung, за да може да се настани на лидерската позиция. Целите обаче са доста по-високи.

Подобно на много други компании, мечтата на Huawei е да се превърне в новия Apple. Да изгради силен бранд, мощна екосистема от устройства и софтуер, с които да превземе сърцата на потребителите. Едновременно с това да успее да проникне достатъчно много и на корпоративния пазар.

Едно по едно, компанията започва да осъществява тези свои намерения. След като се установи като разпознаваем бранд по света, Huawei планира да изгради собствена екосистема, в която различни по тип устройства да могат да общуват помежду си. Плавна, бърза и лесна интеграция на възможности между тях.


Huawei планира да изгради собствена екосистема, в която различните устройства да комуникират безпроблемно помежду си


Мащабна идея, по която са се пробвали вече няколко компании да осъществят, но с променлив успех. Apple успя да изгради такава екосистема, но на тежката цена да бъде максимално затворена. Което идва със своите предимства и недостатъци.

Има и нещо друго. Чисто като структура на бизнеса си, Huawei започва все повече да наподобява Apple. Приликите започват да си проличават в тенденциите, които проследяваме в годишните финансови доклади на китайската компания за последните три години. Затвърждаване на тази теза може да открием в обявения миналата седмица обзор за 2018 г. Дори в някои от предизвикателствата, пред които е изправена Huawei, може да намерим, макар и частични, допирни точки.

Има и доста разлики, най-малкото в произхода на компаниите, не само географски, но и като бизнес сфери. Освен това, Huawei все още е далеч от финансовите мащаби, които е достигнала Apple в момента – първата компания с финансова оценка от трилион долара.

Но да караме подред.

apple store red

Продажби и иновации

Без изобщо да го крият гордостта на Huawei са иновациите при смартфоните. Партньорството с германския производител на камери, оптика и лещи Leica е повече от плодотворно. Благодарение на него, компанията е безапелационен лидер в мобилната фотография през 2018 г., като се очертава това да се запази и през настоящата.

Това се оказва голям фактор при избора на смартфони от потребителите. Което в комбинация с няколко други, като съотношение цена-качество, поставя Huawei и Xiaomi като единствените производители в Топ 5 на световния пазар, които са със стабилен ръст на продажбите. Според Counterpoint Research през 2018 г. първата компания отчита увеличение от 34% на доставките, а втората – 26%. За сравнение, Apple през същия период е със спад от 4%, а Samsung – 8%.

Положителното развитие на Huawei и негативното на неговите преки конкуренти, придвижва компанията напред сред световните производители. Както и увеличава разпознаваемостта ѝ като марка.

huawei hq research center beijing
Развойният център на Huawei в Пекин

Китайският гигант също така много се хвали със своите патенти. Над пет хиляди са одобрените през 2018 г. в световен мащаб, а общото портфолио се състои от над 87 хил. Важно е да се отбележи, че при последните близо половината са само за Китай. В САЩ например за миналата година е едва на 16-о място с 1 680 одобрени патента, далеч зад лидера IBM, който през същия период има одобрени 9 100. Apple е в десетката с 2 160, показват данните на IFI Claims.

Трябва да се отбележи, че са важни не само бройката, но и естеството на патентите. При Huawei има доста ключови такива свързани с развитието и стандартите за мобилните мрежи от пето поколение (5G). Това е един от най-силните аргументи на телекомите в Европа и САЩ да не са съгласни за забрана на доставките на мрежовото оборудване на Huawei. Мерки, които правителството във Вашингтон настойчиво настоява.

Huawei заделя близо 101 млрд. юана (около 15 млрд. долара) или над 14% от приходите си за развойна дейност през изминалата година. Горе-долу същата сума или около 14.2 млрд. долара отчита Apple за R&D през фискалната 2018 г. Китайският гигант устойчиво увеличава инвестициите в развойна дейност през последните години, като няма да е изненада сумата да се увеличи и през 2019 г.

apple_amf_finisar_laser

По пътя на сходни модели…

Ако се разгледат тенденциите на Apple и Huawei при техните бизнес модели, ще могат да се забележат все по-приближаващи се тенденции. Разликата е, че пътя по който за момента върви китайската компания, американската вече е изминала. Това е ориентирането основно към потребителска електроника и по-конкретно към смартфони.

Huawei може да е настигнала Apple като продажби през 2018 г., но като приходи има още какво да се очаква. Трябва да направим едно важно уточнение –  в следващите редове ще сравняваме фискалните години на компаниите, като при Apple тя приключва в края на септември, докато при Huawei съвпада с календарната.


Huawei може да е продал смартфони, колкото Apple, но американската компания генерира три пъти повече приходи от своите iPhone модели


Китайският гигант е реализирал едва една трета от постъпленията при цялата си потребителска техника спрямо само бизнеса на iPhone-и. Или 52 млн. долара срещу 166 млн. долара в полза на американската корпорация. Поради факта, че Huawei не дава информация колко точно генерират отделните устройства, но приемаме, че основното парче от тортата заемат смартфоните.

Сумарно бизнеса с iPhone, iPad и Mac на американската компания съставлява близо 80% от всичките ѝ приходи, докато при Huawei продажбите на устройства формират едва над 48% от нейните постъпления. Китайският гигант постепенно се преориентира от мрежови доставчик към производител на потребителска електроника. Исторически през последните години вторият сегмент се увеличава за сметка на първия.

Това се прави не само съзнателно от Huawei, но и донякъде по принуда, тъй като атаката на САЩ по линия на търговската ѝ война с Китай е насочен точно по мрежовия ѝ бизнес за момента.

Друго голямо сходство е регионалното разпределение. Двете компании имат много силни позиции в два ключови пазара. Разликата между тях е, че Huawei е много силен и зависим от китайския пазар, докато Apple точно противоположно – той е зависим от ситуацията в Северна и Латинска Америка. Европа е вторият по сила регион и за двете компании. Сумарно двата основни региона на Huawei формират точно 80% от приходите ѝ, докато при Apple те са 65.8%.

Търговската война е ударила и двете компании, като през последната година продажбите на китайския гигант в САЩ спадат. Също под натиск са подложени приходите на американския гигант в Китай.

apple_amf_finisar_technicia

… и на сходни проблеми?

Докато Apple имат хронична зависимост от смартфон пазара и се опитват ударно да навлязат при услугите, Huawei тепърва върви по този път. Китайската компания отчита ръст независимо от спада на продажбите на умните телефони през 2018 г., който се очаква да продължи и през настоящата година. Въпросът е дали ще успее да задържи това развитие, въпреки цялостната тенденция на пазара?

Според Лонгруи Цио (Джефри), директор „Потребителски устройства“ на Huawei за България, негативната посока при смартфоните е заплаха за по-малките производители и няма да навреди на китайската компания.


Jeffrey Huawei„Спадът на пазара за смартфони няма да повлияе на Huawei, като може да подмине Samsung и Apple“Лонгруи Цио, Huawei


„Все още има доста производители на смартфони, по-малките от които са най-уязвими при подобни сътресения“, коментира Цио. „Не смятам, че този спад ще засегне Топ 3 компаниите на пазара. На нас със сигурност няма да повлияе и не се опасяваме от тази тенденция. Дори съм на мнение, че Apple и Samsung също няма да усетят негативи“, допълва Цио.

Той сподели мнението си за развитието на пазара и за опасенията със сигурността на оборудването на Huawei, направление по което компанията е атакувана от Вашингтон през последните месеци. На въпрос от TechTrends дали не смята, че компанията става много зависима от продажбите на смартфони и от силното присъствие в Европа той отговори:

„Нашата цел е да удовлетворяваме напълно потребителските нужди, затова и смартфоните ни са толкова търсени“, обяви Цио.

В същото време, голямата разлика между Apple и Huawei е малко по-голямата диверсификация на бизнесите в полза на втория. Китайската компания има силни позиции, като вендор на мрежово оборудване, но и развива усилено корпоративните технологични услуги. Някои от потребителски ориентираните, като облачното пространство също спадат към последните.

Цио допълни, че не очаква страните от Стария континент да вземат мерки срещу Huawei по посока на смартфоните, след потенциалния неуспех за ограничаване на мрежовите доставки.


Jeffrey Huawei„Сигурността при изграждането на мрежите е споделена отговорност – между доставчика на оборудване, оператора и третите страни, които надграждат услугите“Лонгруи Цио, Huawei


„Европа не е Америка, тук нещата са по-сложни“, сподели Цио. По отношение на потенциалната забрана за ползване на мрежово оборудване на Huawei, той обяви, че се действа тенденциозно срещу компанията, само защото е китайска.

„Ако бяхме от Германия или Великобритания нямаше да имаме никакви проблеми“, коментира Цио. И добави: „Освен това сигурността при изграждането на мрежите е споделена отговорност – между доставчика на оборудване, оператора и третите страни, които надграждат услугите“.

Моментното разсейване на облаците около Huawei не означава, че бурята е напълно преминала. Но развитието на компанията напред все повече зависи от Европа и от смартфоните. Два доста нестабилни фактора в момента. Apple от своя страна е силно зависим от втория, а потенциалния растеж – от китайския пазар.

apple-business-computer-4158

В търсене на екосистемата

Още в края на миналата година Huawei обяви намеренията да изгради собствена екосистема. Звучи много познато нали? Samsung работят в тази посока от известно време, като центърът на интеграцията между всички устройства на компанията е гласовият асистент Bixby. Планът на Huawei не разчита на нищо ново – тя създава просто и единно приложение в стил iTunes. Кръстено HiSuite, то може да се използва за пълна синхронизация между отделните устройства на компанията. Освен това, компанията разполага със собствена облачна услуга за съхранение HiCloud и стрийминг на музика – Huawei Music.

Голямото предимство, според Huawei, е опцията смартфонът да се трансформира в настолен компютър, посредством жична или безжична връзка с монитор или телевизор. Desktop Mode доста наподобява, опитите на Samsung в тази посока за свързване на мобилния телефон с РС-то.

Тезата на Huawei, че за разлика от Apple, компанията не наказва потребителите, че не използва само нейни продукти. Според Лонгруи Цио (Джефри), директор „Потребителски устройства“ на Huawei за България, основното предимство на екосистемата ѝ е, че разчита на софтуер и протоколи с отворен код.


Jeffrey Huawei„Изграждаме собствена дигитална екосистема. Основните ни предимства са разнообразните устройства и софтуер базиран на отворен код“Лонгруи Цио, Huawei


Има една основна разлика между решенията на Huawei и Samsung спрямо Apple. Последната разполага със собствена операционна система, която позволява истинска интеграция между отделните устройства. Азиатските гиганти разчитат на екосистемата на Android на Google. Реално те създават система в системата. Независимо, колко успешно е решението на Samsung да гради подобна концепция покрай асистента Bixby, поне на теория е по-правилно, от подхода на китайския гигант.

Причината за това е, че все повече гласовите асистенти ще привлекат около себе си собствена екосистема от устройства, като спойката между тях ще бъдат AI алгоритмите за управление.

Очакваме повече развитие в тази посока. Huawei поне започва да залага на услугите като бизнес, тенденция, която развива доста агресивно и Apple. Макар и китайската компания за момента да предлага по-силно корпоративни такива, което отварят повече врати за приходи.

apple-bangkok_store-

Но пътят по създаването на собствена екосистема няма да е толкова лесен и кратък. На Apple им отне близо 20 години. Microsoft още се мъчат да разберат как работят смартфоните. С изключение на няколко устройства с цел демонстрация на възможности, Google отдавна се е отказал да прави масово собствен хардуер и разчита изцяло на софтуера.

Изграждането на нова екосистема може да стане бързо единствено ако имаме кардинална промяна в досегашните концепции. Като изключим гласовите асистенти, друга подобна възможност за момента не се очертава.

Apple и Huawei имат доста допирни точки при бизнеса и тенденциите около тях. Но и достатъчно разлики, така че да не са напълно зависими от едни и същи фактори. Интересен е опитът на Huawei да върви по стъпките на Apple, въпросът е дали няма да стъпи в същите дупки, като американския гигант?

Тагове

Свързани статии

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button