ТЕЛЕКОМИ

Сделката за „Нова телевизия“ и телекомите

Отвъд политическите измерения, изборът на нов собственик на една от най-големите медийни компании в България ще е от ключово значение за мобилните оператори

Сагата с продажбата на една от най-големите медийни компании в България „Нова броудкастинг груп“ (компанията зад „Нова телевизия“) е на път да завърши. Какъвто и да е развоят, секторът с масовите комуникации няма да е същия. На пръв поглед е малко странно, но за телекомите, кой ще е новият собственик има доста ключово значение. Именно тази гледна точка ще разгледаме в момента, като се абстрахираме от ясния политически щрих в цялата сага.

Хронология на продажбата

Точно преди една година (с един ден разлика) собственикът на „Нова броудкастинг груп“ – шведската MTG Group, обяви, че продава своите български активи. За купувач беше посочен чешката PPF Group на милиардера Петр Келнер, а цената беше 185 млн. евро кеш. Шведският инвестиционен фонд изпитваше известни затруднения и търсеше свеж капитал за потенциално преструктуриране на портфолиото си. Горе-долу по същото време тръгнаха слуховете за продажбата на „Теленор“, като за основен купувач отново беше спряган Келнер и неговия PPF Group.

До лятото се изясниха намеренията на един от най-богатите чехи. Келнер придоби всичките активи на норвежката Telenor в Централна и Източна Европа, включително и българското звено на телекома. Но сделката за „Нова телевизия“ беше блокирана от Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Местният антимонополен регулатор заключи в своя анализ, че медийната група контролира прекалено голям дял на пазарите за телевизия и реклама.

Зад решението на КЗК бяха заподозрени интереси на български бизнесмени и потенциално преразпределение на медийния сектор. В първите дни на годината, MTG обяви, че прекратява преговорите с PPF Group и са започнали нови разговори с други кандидати за българската компания.

Според „Капитал“ основните претенденти за „Нова“ са братята Домусчиеви и официалният собственик на „Виваком“ Спас Русев. Днес, бизнес изданието посочва, че първите вече са избрани за нови собственици на медийния конгломерат. От MTG обявиха пред Investor.bg, че не коментират слухове, така че официално потвърждение за сделката, за момента няма.

ppf-group-hq

Синергия между телеком и медия

Агресивната експанзия на Петр Келнер в Централна и Източна Европа не се изчерпва само придобиването на активите на Telenor в региона. PPF Group получи мобилните звена на норвежкия гигант в Унгария, България, Сърбия и Черна гора. Инвестиционният фонд е едноличен собственик на CETIN и O2 CR в Чехия. Първата компания се занимава с фиксирани услуги, докато втората е мобилен оператор и разполага с дейности още в Словакия, Германия и Австрия. Двете дружества са вследствие на разцепване на чешкото подразделение на Telefonica CR.

Именно това вече съществено телеком портфолио формира амбициите на Келнер в сектора и района. Ако PPF Group беше получил зелена светлина за „Нова телевизия“, фондът щеше да разполага с между 30 и 40% от зрителската аудитория (през 2017 г. по данни на Комисията за регулиране на съобщенията) и между 40 и 50% от пазара за реклама в България (по GARB и Nielsen). Това се посочва в анализа на КЗК при отказа за одобрение на сделката.

PPF Group не коментираха директно какви са им плановете, ако бяха осъществили двете придобивания.

За сметка на това, Спас Русев направи интересно изказване при едно от редките си интервюта за „Капитал“. Той описва интереса си към „Нова“, като „едновременно стратегически и иновативен“. Според Русев е любопитна „възможността за синергия между телеком бизнеса и медийния“. От изказването не става ясно дали „Виваком“ участва в наддаването за медията, но поне индиректно го намеква. Съответно, това щеше да го превърне във втория оператор и потенциален купувач, който се опитва да придобие „Нова“. След Келнер и вече притежавания от него „Теленор“.

A1 MAX Sport 4

Оператори със съдържание

Финализирането на сделката в тази посока ще промени статуквото в телеком индустрията. Ако някой оператор получи активите на „Нова телевизия“ той ще може буквално да затвори веригата по предлагане на съдържание. От техническите услуги, до крайните такива.

„Нова броудкастинг груп“ разполага с националния ефирен канал „Нова телевизия“, както и платените „Диема“. Освен това, компанията има частичен контрол върху дигиталната група „Нетинфо“. Последната разполага с едно от най-широките и силни портфолиа в българското онлайн пространство. Към „Нетинфо“ спадат електронната поща и портал abv.bg, сайта за видеосподеляне vbox7 и значителен медиен микс в лицето на Dariknews.bg, Vesti.bg, Edna.bg, Sinoptik.bg и много други.

За момента основно A1 действа агресивно по отношение на предлагане на собствено съдържание сред българските телекоми. Компанията разполага вече с пет ТВ канала с ексклузивни права за излъчване основно на някои от най-популярните спортни предавания и мачове.

Ако „Теленор“ или „Виваком“ придобият „Нова телевизия“ те ще получат много голям тласък по отношение на собствено съдържание и канали за разпространението им. Може да се спекулира, че активите на медията са толкова значителни, че биха блокирали опитите на останалите играчи в тази сфера. Което би поставило A1 в много неизгодна пазарна позиция.

Това не е единствения ъгъл и проблем, който може да притеснява телекома. Голяма част от оперативната работа по собствените ТВ канали е аутсорсната на „Нова броудкастинг груп“. Включително и рекламата свързана с тях. За A1 ще е ключово запазването на това партньорство в името на безпроблемната работа на собственото съдържание и поддържане на качеството. Възможно е компанията да се договори с друга компания или пък да отдели екипа отговорен за каналите им и да го прибере под свое крило. Двата варианта са свързани с доста допълнителни разходи и потенциални затруднения в поддържането на качеството на студиата на живо, коментарите и др.

Затова ако телеком вземе „Нова“ той ще се превърне в новия властелин на собственото съдържание. Като едновременно ще придобие огромно медийно портфолио и ще има мощен лост за въздействие върху това на един от основните си конкуренти. Казано с едно изречение – сделката може да трансформира напълно телеком сектора. Ъгъл, който доста хора не отчитат или си затварят очите. Включително и родния антимонополен регулатор.

Благодарение на КЗК „Теленор“ е извън играта, „Виваком“ в момента също не е фаворит за апетитния актив. Така, ако „Нова телевизия“ премине в ръцете на братя Домусчиеви, статуквото при телекомите ще се запази. За сметка на концентрация по оста – футболен, медиен и хазартен бизнес.

Тагове

Свързани статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close