HMD търси нов живот при смартфоните
Производителят на телефони HMD (Human Mobile Devices) е малко познат под това име сред масовата аудитория. Той стоеше зад смартфоните Nokia до тази година, когато обяви, че повече няма да издава такива под световноизвестния бранд. HMD все пак продължава да пруска на пазара обикновени телефони, които носят логото на Nokia и обикновено са обновени версии на позабравени класики на легендарната компания.
Новата стратегия на HMD се оказва интересен микс от различни идеи, за които ще е любопитно как ще се приемат на пазара. От една страна, компанията загърбва бранда Nokia и ще се концентрира върху модели, които носят нейната марка. Устройствата за момента са съсредоточени в бюджетния и средни класове, но от друга страна се залагат на някои екзотични идеи. Подобно на двойно сгъваемия Huawei Mate XT Ultimate, HMD тества водите с полу-модулния смартфон Fusion. Както и със Skyline, който обещава да е изключително лесен за разглобяване и ремонт.
Всичко това е облечено в агресивен маркетинг, който включва партньорства от различен тип. Това с производителя на играчки Martel грабна най-много внимание през 2024 г. Чрез него HMD пуснаха на пазара „барбифон“ – напълно функционален телефон за деца или за пораснали такива. Друго подобно е изграждането на „скучен телефон“ за рекламна кампания на Heineken. HMD дават заявка и за по-силно присъствие на маркетинг ниво в България, покрай презентацията на портфолиото на компанията в края на ноември пред медиите.
Полу-модулният Fusion
Най-новото попълнение в каталога на HMD е Fusion. Смартфонът има интересен, ако можем така да я определим – полу-модулна концепция. Чрез добавянето на определени калъфи, устройството се трансформира в игрална конзола или дори в портативна камера със собствено осветление.
Идеята за надграждане на смартфона чрез специализирани протектори не е нова. При HMD Fusion имаме лесна технологична интеграция. Смартфонът разполага с шест щифта, които дават директна връзка с приставката, вместо да се разчита на преекспонирания Bluetooth. Това прави работата с приставката много по-интуитивна, бърза и по модела на Apple – сливане на хардуер със софтуер.
Засега обявените специализирани протектори за HMD Fusion са три. Първият е Flashy, който включва LED пръстен разположен при гнездото на задните камери. Когато се изправи той осветява лицето на потребителя и е идеален за селфита или видеа от същата гледна точка. Вторият е просто подсилен за по-екстремни натоварвания, а третият трансформира смартфона в гейм конзола.
Подобни аксесоари не са нещо ново, но досега бяха разработвани от външни производители и интеграцията не винаги е на ниво. HMD се надява, че комбинацията между хардуерно и софтуерно свързване ще им даде предимство пред други подобни продукти на пазара.
Самият HMD Fusion, не е нещо впечатляващо като характеристики. 6.56-инчов LCD екран със 720p резолюция и 90Hz опресняване. Процесорът е в бюджетните класове Snapdragon 4 Gen 2, изпълнен по 4nm архитектура. Версиите са с 4GB, 6GB и 8GB оперативна памет, както и 128GB и 256GB място за съхранение. Батерията е с 5 000 mAh капацитет, основната камера е 108MP, а предната 50MP. Цената се очаква да е под 500 лева. Приставките се продават отделно и в зависимост от вида са между 100 и 140 лева. При дебюта на устройството ще има възможност за получава на безплатна такава, което става на сайта на производителя.
С мисъл за ремонта
HMD се насочва и към друга сфера, която може да доведе до доста повече дългосрочни дивиденти. Това е разработването на дизайни, които да позволяват по-лесния ремонт на устройствата. Например, Fusion може лесно да се замени екранът, ако той бъде напукан или има поражения по самия панел. Дизайнът беше въведен първо със Skyline, а HMD експериментираха с подобни идеи още с последните модели под бранда на Nokia.
Тези концепции дават на компанията потенциално предимство в средносрочен план, поне на Стария континент. Европейският съюз (ЕС) наложи нова директива, с която задължава производителите на смартфони да продават модели на континента само ако имат възможност за лесна смяна на батерията. Настоящите устройства са с капсулиран корпус, който прави замяната изключително трудна и изискваща специализирано оборудване.
HMD за момента не е предложила такъв модел, но разработването на дизайни с по-лесна замяна на други компоненти, като дисплея, ще помогнат за адаптацията към новата регулация. Това екзотично правило на ЕС влиза в сила през 2027 г.
С Barbie, Барселона и все още – Nokia
Последният компонент от стратегията на HMD е в посока на агресивния маркетинг, изграден на база партньорства. Производителят в момента предлага възможност за изграждане на различни брандирани устройства. Има вече натрупани примери при обикновените мобилни телефони. Вече споменатият „барбифон“, който се възползва от популярността на куклите Barbie и е насочен повече към децата.
Сред другите примери са такива, изпълнени за различни рекламни кампании. Heineken, например създават „скучен телефон“, който позволява само разговори, SMS-и и има опростена версия на легендарната игра Snake или „змията“. Целта му е да насърчи комуникацията на живо между хората, докато пият от продуктите на Heineken.
Друга кампания е при пускането на последния филм „Венъм“. За него HMD създават специален модулен кейс за вече споменатия Fusion. При него има и доста работа по софтуера, повече отколкото при горните два примера. Като цяло, идеята за подобни „White label“ партньорства не е нова, но HMD се опитват да доразвият услугата, като интегрират по-тясно хардуера със софтуера. Отделно, така правят реклама и на своите устройства, както е в случая с Fusion и „Венъм“.
HMD продължава да прави телефони Nokia, но само обикновени. Големият проблем на компанията от 2018 г. насам е в липсата на успех при смартфони над средния клас. Дори под бранда Nokia, HMD не съумя да наложи флагман на пазара, който да е конкурентен на Apple, Samsung и дори на Motorola.
Високите класове изискват доста ресурси, не само за разработка, но и за маркетинг. Те се отплащат с по-високи маржове при успех, но при липса на такъв, инвестициите може да не са оправдани. Затова сега фокусът пада основно на средния клас. Предвид партньорствата, които HMD прави няма да е изненада, скоро да видим и нов опит поне при достъпните флагмани. Като цяло, финландската компания (да и те са от тази държава, със съседни адреси с Nokia – бел. ред.) започва на чисто и да видим дали третият път ще е на щастие.