Второто погребение на смартфоните Nokia
Краят на една ера настъпи, отново. Смартфоните Nokia за втори път отиват в историята, като подобни устройства няма да се предлагат на пазара с това име. Компанията, която държи правата за тях е HMD Global и тя вече обяви, че ще пуска умни телефони изцяло под своя бранд. Мобилните устройства с марката Nokia все пак ще продължат да излизат, но под формата на простите „слушалки“. Това са старите телефони без смарт функции. Самата компания Nokia също продължава да е сред водещите производители на телеком оборудване. Което е важно уточнение, защото финландският гигант продължава да съществува.
Спирането на Nokia смартфоните не идва като изненада. Не е тайна, че след първите една-две години от ползването на лиценза за името HMD Global не успя да привлече интереса на потребителите. Възраждането на марката се оказа неизпълнима задача за финландския стартъп, съставен основно от бивши кадри на Nokia. Лицензирането на името е голям разход, който вече явно не се покрива от продажбите на устройства.
Решението на HMD Global маркира вторият път, когато се погребват смартфоните с името Nokia. Първият път беше през 2015 г., когато Microsoft спря да продава устройства под бранда и започна масови съкращения в мобилното звено, което придоби от финландския гигант. Надежда за връщането на легендарната марка при смартфоните все пак имаше, тъй като тя остана притежание на самата Nokia. Провалът на HMD Global слага край и на този опит за възкресяване.
Иноваторите
Историята на финландската компания Nokia е изключително интересна и пъстра, особено предвид факта, че съществува от 1865 г. Почти точно век по-късно, дружеството става истинска технологична корпорация, която започва да развива телекомуникационно оборудване. Първите безжични телефони за автомобили се разработват от 1966 г., а от 1979 г. започват работата по мобилните такива съвместими с изгряващата технология за мобилна мрежа 1G.
Nokia развива почти целия спектър от телеком системи по това време. Като прави това както за самото операторско оборудване, така и за крайните устройства. Компанията инвестира много силно в развойна дейност в тази област и затова не е изненада, че доста от иновациите в сектора тръгват или се развиват бързо първо при нея.
Такава е ситуацията със смартфоните. Докато първият е Simon на IBM от 1994 г., бързо последван от HP 200LX , Nokia се включва в надпреварата с Nokia 9000 Communicator пуснат в продажба през 1996 г. Това слага началото на развитието на умните телефони за финландската компания. След което тя постепенно набира скорост и се превръща в хегемон в сектора.
Ерата на Symbian
Независимо, че Nokia е свикнала да развива повечето неща сама, тя осъзнава нуждата от силна операционна система. Затова тя опира до развитата от няколко години платформа EPOC, която е ребрандирана на Symbian OS. През 2001 г. излиза Nokia 9210 Communicator, който става първият смартфон базиран на новата преименувана система. До 2003 г. финландският гигант е единствен, който я използва, а след това се включват и останалите водещи производители.
Комбинацията между силния хардуер на Nokia и успешната за времето си платформа Symbian се увенчава с огромен успех. От 2003 г. до 2007 г. двете достигат до почти пълна доминация на пазара на смартфони. Nokia постига в началото на 2007 г. малко над 50% пазарен дял, докато Symbian се увенчава с господство от над 65%. Конкуренцията на операционната система е с дялове далеч под 20% и е силно фрагментирана.
Има една уловка – по това време, смартфоните тепърва се развиват като концепция и технология. Самите мобилни мрежи предоставят много бавна интернет връзка и повечето работа на умните телефони е да играят ролята на ограничен, но джобен компютър. Съответно те са много скъпи и много често попадат в категорията на „бизнес телефони“ – в която основни потребители са мениджъри, богаташи и др. високоплатени хора.
Земетресението на iPhone
Появата на първия iPhone през 2007 г. създава трусове, които разклащат целия пазар и съответно – доминацията на Nokia и Symbian. В началото те не се усещат. Дори през първата година за по-голяма заплаха се смятат смартфоните BlackBerry, които стават предпочитани устройства в бизенса, заради добрата им работа с електронна поща и надеждна сигурност. Apple и техните iPhone и iOS са игнорирани.
С всяка година, пазарният дял на Symbian намалява драстично, което се отразява и на Nokia. В края на 2009г. влиянието на операционната система пада стабилно под 50%. Финландският гигант в стремеж да запази влиянието си придобива Symbian през следващата година. Стъпка, която може да се каже, че накрая има фатален характер. Същата 2010 г. е преломна за целия пазар, тогава Android започва да се налага като основна платформа и да изяжда делът на Symbian, докато iOS твърдо задминава BlackBerry.
Идеята на Стив Джобс и Apple, че физическата клавиатура трябва да отпадне се оказва печеливш ход. Symbian разчита на прекалено остаряла технология, което поставя Nokia в неизгодно положение. Финландският гигант обединява усилия с Intel и създават платформата Maemo, впоследствие прекръстена на MeeGo. Работата по операционната система и първите качествени смартфони за нея се забавят значително. Причината – вътрешна борба в Nokia между екипите на Maemo и Symbian.
Поради тази причина, първият смартфон излиза в края на 2009 г. – Nokia N900. Проблемът е, че тогава Maemo все още няма оптимизиран интерфейс за умни телефони, сензорният екран е резистивен, вместо капацитивен, което го прави по-труден за работа. По това време iPhone набира сила и започва да се превръща в нарицателно за смартфон, а Android устройствата вече заливат пазара.
Нежеланието на Nokia да се откаже напълно от Symbian и да се концентрира върху Maemo или да приеме Android се оказва фатално. Конкуренцията между двете софтуерни звена в компанията водят до това, че следващият смартфон с новата операционна система излиза през 2011 г. – Nokia N950. Това дори не е масов модел, а такъв предназначен за разработчици на приложения. Няколко месеца по-късно в същата година излиза вторият и последен смартфон с преименуваната на MeeGo платформа – Nokia N9.
Новата грешка – Windows Phone
Докато Nokia N9 беше страхотен смартфон, а MeeGo – много приятна алтернатива на Android и iOS, финландският гигант взима ново съдбоносно решение. Зарязва напълно собствената платформа и по думите на своя главен изпълнителен директор тогава Стивън Елоп „скача“ на новия Windows Phone на Microsoft. MeeGo е зарязана и изоставена в редуцираните грижи на Intel, а Symbian е напълно елиминирана.
Nokia влагат почти всичките си развойни ресурси в новото партньорство и линията устройства Lumia базирани на Windows Phone. Резултатите от хардуерна гледна точка са впечатляващи, с различни иновации като 40MP камера, Glance екран (Always on display – бел. ред.), изцяло тъмен режим, AMOLED дисплей, отделен процесор за обработка на изображенията и много др.
Софтуерно нещата изглеждат също силни, но с един голям проблем – липсата на приложения от външни разработчици. Windows Phone не успява да привлече големите онлайн платформи и производители на апликации. Тези, които правят версии за операционната система на Microsoft постепенно започват да я напускат. Windows Phone достига максимум от 5% дял на продажбите в световен мащаб, спрямо наследените над 8% от Windows Mobile. Което вкарва платформата в омагьосан кръг – ниският пазарен дял кара разработчиците да я пренебрегват, което не я прави привлекателна за потребителите.
Смартфон бизнесът на Nokia се оказва изключително изпилен откъм приходи, но много раздут откъм разходи. С което финландците решават да го продадат изцяло на Microsoft през 2014 г. Две години по-късно, софтуерният гигант закрива напълно мобилното си звено, което е базирано почти изцяло на придобивката си от Nokia. Съществува теория, че цялата операция е била замислена от Microsoft да отслаби финландската компания финансово и после да я придобие. Тя е подкрепена най-вече от факта, че тогавашният ръководител на Nokia Стивън Елоп е дългогодишен кадър на софтуерния гигант.
Втори шанс
Спирането на смартфоните с името Nokia от Microsoft и последващото затваряне на мобилното звено беше първото погребение на бранда. До голяма степен неговото завръщане беше предизвестено. Финландският гигант, който след продажбата на мобилното звено продължи да държи правата за марката, така и значителна част от патентите. След 2015 г. той вече можеше да я използва и да пусне пак смартфони под своето име.
Вместо това, Nokia аутсорсна правата на местния стартъп HMD Global, съставен от негови бивши кадри. Партньорството беше обявено през 2016 г., а година след това се появиха и първите няколко модела – Nokia 2, Nokia 3, Nokia 5, Nokia 6 и Nokia 8. Те са базирани на Android, при това максимално изчистена версия с амбицията да предоставят най-бързо новите ъпдейти.
Интересът към тях се оказа голям. Само в рамките на половин година, HMD Global продава над 1.5 млн. бройки. Смартфоните Nokia влизат на няколко пъти в Топ 10 на най-продавани, като през третото тримесечие на 2018 г. реализират 4.8 млн. устройства. Това ниво се поддържа и в началото на следващата година.
Това ли е краят?
Пандемията обърква плановете на компанията и поради по-малките ѝ финансови и производствени буфери тя започва да губи бързо позиции. Ситуацията ѝ кара да редуцира портфолиото си, наличностите, както и възможностите на смартфоните. През последните години HMD Global пускат на пазара Nokia устройства ориентирани почти изцяло в ниските класове, на висока за тях цена и с по-орязани възможности. Бизнесът, който се развива добре са обикновените телефони, които поддържат стабилни продажби през цялото време.
Nokia отдавна не се отчита от големите тракери за реализирани смартфони и пазарни дялове. Слабите резултати явно правят този бизнес нерентабилен за HMD Global. Тъй като независимо от топлите си отношения с Nokia, лицензирането на името струва значителни средства. Стартъпът е преценил, че вече сметката не излиза и ще трябва да разчита на собствения си бранд. Отделно, в момента само името Nokia не успява да убеди потребителите да купуват продуктите.
Така приключва за втори път ерата Nokia при смартфоните. Дали ще има трети опит е възможно само ако има външен интерес към името. Финландският производител на телеком оборудване не е в най-цветущо финансово състояние и няма да успее да финансира самостоятелно ново завръщане на пазара на смартфони. Китайските компании от своя страна се справят доста успешно с ползването на утвърдени марки. Добър пример за това са Lenovo с Motorola и Oppo с OnePlus. Дали това ще се случи ще зависи от интереса на подобни компании към името Nokia. Докато не се появи такъв, може спокойно да погребем за втори път смартфон бранда, който успя да повлияе доста силно на пазара, макар и да го владееше за доста кратко време.