Steam Deck – новата портативна конзола на Valve

След месеци на слухове и спекулации, Valve представи своята нова конзола. Подобно на първоначалната информация тя се оказа портативна, като се позиционира като по-хардкор версия на Nintendo Switch и е на сходна цена. По-важното е, че тя реално може да се ползва като пълноценен компютър базиран на Linux, а по-големите ентусиасти могат да инсталират и Windows на нея.

Конзолата Steam Deck е част от амбициозната стратегия на Valve да се наложи в гейм хардуера. Компанията от години се опитва да направи това, но с доста противоречиви резултати. Предишният опит беше с нормалните конзоли Steam Machines, които бяха изработени по сходен начин – Linux базирани и с опция на различни производители да ги изграждат по лиценз. Ултимативната цел на Steam Deck е точно тази – следващите версии, да се предлагат от популярните доставчици на IT техника.

Steam Machines не успяха да пожънат очаквания успех и затова има известна доза скептицизъм за бъдещето на Steam Deck. Липсата на стабилна конкуренция при портативните конзоли може да даде по-големи шансове на Valve този път. От друга страна, тези устройства все повече са измествани от смартфоните, като възможности, хардуер и дори игри, с което единствено Nintendo предлагат хибридно решение с техния Switch.

Новата конзола

Steam Deck е с изчистен дизайн, като в двете краища е удебелена за по-лесен захват, а по средата е по-тънка, за да се намали нейното тегло. В центъра ѝ се намира 7-инчов LCD екран с разделителна способност от 1 280×800 и стандартно опресняване от 60Hz. В този показател, конзолата на Valve губи спрямо обновения вариант на Nintendo Switch, който идва с OLED екран.

Новият Steam Deck е буквално нагъчкан с контролери. Има два стика за управление и под всеки по един тъчпад, който може да се използва за повишаване на прецизността в игри, като First Person Shooter-и. От лявата страна са разположени „стрелките“ (или т.нар. D-pad), а от дясната четири бутона A, B, X и Y. В горните странични ъгли на конзолата има по два бутона (L1 и L2 отляво и R1 и R2 отдясно) и по това обозначение още по два на гърба ѝ – съответно R4, R5 и L4, L5.

Към тях добавяме два бутона за менюта. Единият означен като Steam, а другия като Quick Access. В допълнение и 7-инчовия LCD екран е сензорен и може да се управлява с допир. Така, Steam Deck предоставя достатъчно контроли, които биха послужили при игра на по-сложни заглавия.

Сърцевината на хардуера е на AMD – процесорът е четириядрен Zen 2 и осем-ядрен графичен чип от поколението RDNA 2. Оперативната памет е само 16GB, но е от по-новата и бърза LPDDR5. Опциите за мястото за съхранение са 64GB, 256GB и 512GB, като цените на устройствата са съответно 419 евро, 549 евро и 679 евро съответно. Това е само около 50 евро повече от Nintendo Switch. Конзолата на японския гигант излиза през октомври, докато тази на американския разработчик – през декември.

Универсален войник

Голямото предимство на Steam Deck е, че реално това е портативен компютър, който ползва Linux базираната платформа на Valve SteamOS. Съответно ще имате достъп до всички заглавия от вашия каталог в популярния магазин за игри на компанията. Това е едно от големите предимства на новата конзола.

Другото е сходно с това на Nintendo Switch. Steam Deck може да се свърже безпроблемно с телевизор или монитор и така да се ползва като традиционна конзола. Или като компютър, защото може да се закачи към него мишка и клавиатура. За най-големите ентусиасти е възможна инсталацията на Windows, ако не искат да бъдат зависими от Linux платформата на Valve.

Нишов пазар

Пазарът за портативни конзоли наподобява доста този за таблети. Преди години имаше бурен ръст, като в един момент обаче е на ръба на изчезване. Sony се отказва да прави преносими варианти на своята PlayStation, а Nintendo е единствения от големите играчи със своя хибриден Switch. Този тип устройства са доста популярни в Азия, затова японският гигант се реши на подобен екзотичен ход преди няколко години.

Любопитното е, че пазарът за портативни конзоли се очаква да расте през следващите години. Прогнозата на Fortune Business Insights e за средногодишно нарастване на приходите (CAGR) от 5.3% до 2027 г., когато те ще достигнат 51.15 млрд. долара при нива от 37 млрд. през 2019 г. Не е толкова феноменално колкото цялата гейм индустрия, но показва потенциал за този нишов сегмент.

При успех на Valve и техния Steam Deck е възможно да видим завръщане на Sony и навлизане на Microsoft в този тип устройства. Самият американски разработчик желае да позволи на различни производители да правят Steam Decks, като ще се възползват от сравнително модулния дизайн на конзолата.

Съдбата на Steam Deck все пак ще зависи от търсенето на потребителите. Портативните конзоли бяха на път да изчезнат и въпреки, че има подновен интерес, той за момента не е достатъчно голям, че да оправдае хардуерните амбиции на Valve. Шансът да се повтори провала на Steam Machines е доста голям.