АНАЛИЗИТЕХНОЛОГИИ

Технологичните тенденции за 2020 г. от Града на греха

Изложението CES в Лас Вегас очертава някои от най-важните посоки, които иновациите могат да поемат през новата година

Темата накратко
  • - Сгъваемите екрани се пренасят към лаптопите
  • - Границата между автомобилите и технологиите вече е размита
  • - Виртуалната реалност прави поредните крачки към популяризация
  • - Intel започва да губи позиции покрай натиска на AMD

Безкрайното море от неоново и LED осветление превръща нощта в ден. Лас Вегас е красивият оазис насред пустинята и като омагьосващ мираж привлича милиони туристи със своите бляскави казина, барове и почти всички пороци, за които можете да се сетите. Безпаметни пиянски вечери, милиони пропилени долари по рулетки и маси за блекджек и много други изкушения дебнат зад фасадите на красивите дворци. Неслучайно, Лас Вегас е познат също и като „Града на греха“.

Малко странно е, че в тази обстановка през първите дни на всяка календарна година, се събират най-големите технологични компании, за да покажат своята визия за бъдещето на иновациите. Изложението Consumer Electronics Show (CES) е първата арена, на която производителите на потребителска електроника могат да премерят своите идеи. За да се впишат в обстановката, виждаме и много концепции и продукти, които за да ги оценим трябва да сме изкарали в Лас Вегас с безлимитна кредитна карта. Или пък са вследствие на подобно „турне“.

las-vegas

По друг начин трудно може да си обясним налудничави идеи, като робот, който носи тоалетна хартия, когато свърши. Или умни пощенски кутии, които се опитват да отблъснат потенциални крадци. Както и идеята за соларна електрическа триколка или превърналата се в класика през последните няколко години – умна четка за зъби. Тази година голяма част от изброените джаджи бяха засенчени от факта, че CES за първи път позволи представянето на секс технологии. Естествено с доста ограничения, но това помогна на изложението да се впише максимално в обстановката, в която се провежда.

Отвъд тези странности и стремеж на технологичните компании да представят възможно най-странните си прототипи и концепции, всяка година от CES може да се извадят редица поуки и тенденции, накъде отива или се стреми индустрията. Особено, когато става дума за потребителска електроника. Така, в първите дни на 2020 г. може да очертаем следните потенциални тези.

Сгъваемите екрани (може би) ще завладеят света

lenovo-thinkpad-fold-1

Сгъваемите екрани са неизменна част от всяко технологично изложение поне от десет години насам. Но концепцията започва да си прокрадва все повече път към масовия потребител. Изминалата 2019 г. беше белязана с дебюта на първите смартфони, базирани на подобни сгъваеми екрани. На CES 2020 преминаваме към следващата потенциална стъпка в тяхната еволюция – постепенното им навлизане и към други формати устройства. По-конкретно към лаптопите.

Основните производители, като Lenovo, Dell и Intel показаха модели, които ползват един сгъваем екран. Те се отличават с липсата на вградена физическа клавиатура, която може да се добави под формата на допълнителна безжична такава. Реално, те доразвиват идеята за хибридни устройства, което ще засили интеграцията между лаптопите и таблетите.

Скептицизмът, който всеки от вас може да има е обоснован. Най-малкото, заради трънливият старт на смартфоните със сгъваеми екрани. Тази технология се оказа доста нежна и опасна за самите дисплеи. Изчистването на ефективен дизайн отне на Samsung близо година и пак е поставено под съмнение. Въпреки проблемите, южнокорейският гигант продаде близо милион такива устройства, тогава защо да не проработи идеята и при лаптопите.

Intel-Horseshoe-Bend-2

Реалната спирачка в момента е неоптимизираният софтуер. Microsoft обеща още през 2019 г. да направи Windows да работи за устройства с два екрана или с един сгъваем. Тази версия се очаква по някое време тази година, затова и повечето показани модели в CES трябва да се появят през втората половина на 2020 г.

Последният проблем е цената. Сгъваемите смартфони засега не могат да се намерят под 1 500 евро, като основните премиум модели са над 2 000 евро. Оказва се, че производителите на лаптопи все пак може да предложат технологията на близки до тези стойности, независимо, че говорим за двойно по-големи дисплеи. Lenovo ThinkPad X1 Fold разполага с 13.3-инчов екран и обявена стартова цена от 2 499 долара, което е доста добре на фона на устройствата на пазара в момента.

CES 2020 показа, че джаджите със сгъваеми дисплеи ще започнат да се налагат по-масово през тази година, като техния дизайн и софтуер ще се подобрява, а цената с опцията да се намалява. Остава да разберем дали потребителите ще ги възприемат толкова положително.

Автомобилите вече не са самостоятелен сектор

Sony-Vision-S-10

Дебютът на Model S на Tesla на пазара през 2012 г. разтърси автомобилният сектор. Причината е, че една компания, която наподобява повече технологична такава, се опитва да навлезе в индустрия, доминирана от строго установени играчи, правила и подходи. Дотогава всички разглеждаха IT и автомобилните компании напълно отделно, с минимални допирни точки.

Все повече, и едните, и другите започнаха да пресичат повече пътищата си. Автомобилните гиганти станаха неизменна част от технологичните изложения, като се опитваха да представят различни автономни, електрически и свързани коли. А вторите, в лицето на Uber, Google, Tesla и други да предлагат своите отговори. Единствено последният от изброените може сам да произведе собствена кола. Останалите разчитат на партньори от индустрията за да постигнат това.

Sony-Vision-S

На CES 2020 към тях се изненадващо се присъедини Sony с техния прототип Vision-S. Ако Uber и Google се опитват да развият онлайн услуги покрай потенциален автопарк от автономни коли, то включването на японската компания има съвсем друго измерение. Тя демонстрира пълното сливане на технологичната и автомобилна индустрия. Процесът тече от години, но вече достига своята връхна точка.

Sony ще използва своя Vision-S за демонстратор на различните технологии и решения, които японския гигант предлага и ще пуска в автомобилния сектор. Независимо дали става дума само за сензори, софтуер, интеграция на различни елементи, като конзолата PlayStation, стрийминг платформи и други. Първите всъщност присъстват доста силно във Vision-S – тя разполага с над 33 датчици, които следят обстановката в автомобила и около него.

Тенденцията за все по-голяма обвързаност на автомобилната индустрия с технологичната само ще се задълбочава, като вече границите между двете са напълно размити.

Смартфон форматът е навсякъде

samsung-sero-tv

Един уместен въпрос между технологичните ентусиасти и журналисти изникна по време на CES 2020 – кое е по-важно? Показването на монитор с опресняване на картината с честота 360Hz или телевизор който може да се завърта на 90 градуса, за да имитира пропорциите на смартфон. Предвид факта, че клипчетата публикувани в популярните в момента приложения TikTok и Instagram са вертикално разположени, подобен монитор би бил перфектен за тяхното гледане на настолен компютър.

Поради тази причина, изборът на масовата публика е предопределен – телевизорът Samsung Sero TV със завъртащ се екран, който да предостави пълна вертикална картина. Тенденцията, смартфон форматите да диктуват доста дизайнерски решения също е от десетилетие. Тя се наблюдаваше за известно време при интернет сайтовете, като в един момент всички бяха оптимизирани повече за гледане през мобилни телефони. След редица опити с противоречиви резултати, се достигна до компромисен вариант с адаптиращ се (или responsive) дизайн.

Наред явно са телевизорите и мониторите. Все пак е хубаво, че заклетите геймъри са достатъчно силна и взискателна група, че да може да имаме и продукти, като първият в света компютърен дисплей с честота на опресняване от 360Hz – Azus Republic of Gamers Swift. Проблемът е, че тази иновация ще се оцени от по-масовата публика поне сред няколко години, когато има повече такива модели на пазара.

Нови усилия към виртуалната реалност

CES-vr-showroom

Ако има технология, която бие рекорди по най-дълъг период на налагане на пазара, то това може би е виртуалната реалност (VR). Считана от много експерти и компании, като бъдещето на комуникациите тя все още е изключително нишов продукт с доста ограничено съдържание. Проблемите са до голяма степен технологични – ниска разделителна способност за всяко око, слабо опресняване на картината, обемни шлемове и странни системи за управление и навигация. Всичко това води до цялостно разбиване на потребителското изживяване.

По време на CES 2020 в Лас Вегас бяха показани редица подобрени модели, които се опитват да отговорят на всички изброени по-горе предизвикателства. Panasonic демонстрираха шлем, който е доста компактен и с дизайн, който го поставя по-близо до термина очила от повечето разработки на пазара.

panasonic-vr-gogles

Pimax показаха VR комплект, който разполага с 8K разделителна способност или около 4K на око. Цената му започва от 1 000 долара и може да достигне над 8 000 долара, което няма да го превърне в любим коледен подарък за обикновените потребители, но ВВС на САЩ вече са направили първи поръчки за него.

Всички тези иновации правят достигането на масова виртуална реалност все по-постижима цел. Но трябва да се измине още доста път преди тя да се изпълни. Може би най-голямата и смела крачка прави Valve с нейното ексклузивно Half-Life заглавие, което трябва да излезе през март.

Intel губи позиции

amd-ryzen-4000

Изминалата 2019 г. беше доста тежка за Intel, след като компанията се оказа, че не може да разработи 5G мобилен модем за смартфони и този ѝ бизнес беше изкупен от Apple. Допълнително, производителят на чипове се оказа неспособен да пусне 7nm архитектура за компютри. Докато Intel се луташе в своите забавяния, нейният основен конкурент AMD усети, че това е най-подходящият момент да разбие хватката на щатския гигант. През 2019 г. компанията обяви и постепенно пусна първите 7nm процесори за настолни компютри и сървъри.

Сега на CES 2020 AMD обяви дългоочакваните си чипсети за мобилни устройства, като лаптопи. Новият процесор Ryzen 4000 запълва и тази празнина в света на PC-тата. Предварителната информация показва, че той превъзхожда своя аналог на Intel Core i7-1065G7 по повечето показатели.

Естествено при мобилните процесори има и друг ключов фактор, който определя победителя – енергоспестовността. Тя не е напълно под контрола на AMD, като много зависи как отделните производители интегрират чипсета в своите лаптопи. Компанията няма толкова богата история и добри практики, както Intel в тази област. Като на помощ в това отношение се притичва Microsoft, които ползват Ryzen процесорите в последното си поколение Surface лаптопи през 2019 г.

AMD продължава натиска върху Intel във всеки сегмент – от преносимите компютри, до гейм машините. Последните ще могат да се възползват от новия Ryzen 7 4800H, който е предназначен основно за игри. Продуктите на AMD обявени на CES 2020 не спират дотук, но може да обобщим, че през следващите няколко години може да станем свидетели на истинско разместване на пластовете при производителите на PC процесори.

Петото поколение е тук, но не съвсем

qualcomm-5g

Очакванията не само на телекомите, но и на множество индустрии са, че 2020 г. ще бъде годината на мобилните мрежи от пето поколение (5G). През следващите месеци трябва на пазара да излязат много по-достъпни устройства, все повече оператори да пуснат новата услуга. Първоначалното усещане от Лас Вегас е в тази посока – лаптопи с 5G връзка, потенциално по-достъпни смартфони и слухове, че Apple ще се включи през тази година в надпреварата.

Естествено има и доза скептицизъм. Предположенията вече са, че цените на 5G устройствата ще падат, но не и със скоростта с която оператори и потребители се надяват да се случи. В момента повечето смартфони, които са съвместими с тази технология са на цени от поне 1 000 долара. През 2020 г. стойността им може да се понижи, но не дотолкова, че да достигне средния клас или да падне под 600 долара.

Свързани статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button