Valve се опитва да подсили и популяризира виртуалната реалност (VR), като привлече геймърите с нова игра от серията Half-Life. Компанията почти докара общността до инфаркт с предварителното си обявяване в Twitter, но разкритите впоследствие подробности доведоха по-скоро до сладко-горчив привкус в нея.
Това няма да е дългоочакваната трета част на Half-Life, нито изоставения като реализация трети епизод на втората игра. Новото заглавие ще е самостоятелно и ще разкаже история, която се случва между досегашните две големи истории. Както и ще бъде достъпно само и единствено във формат за виртуална реалност.
Добрата новина е, че Half-Life: Alyx ще бъде едно от първите пълнокръвни ААА заглавия за VR среда. Играта е специално разработена за този формат и няма да се предлага за PC, конзоли или други статични екрани. Valve няма да ограничат геймърите само до ползването на техния VR шлем – Index, нито пък с тези на HTC (с които компанията си партнира). Half-Life: ALyx ще може да се играе и на конкурентите от Facebook – Oculus Rift и дори на очилата със смесена и добавена реалност на Microsoft HoloLens 2.
Завръщане в City 17
Новото заглавие ще ни върне в историята между първата и втората част от Half-Life. Или по-скоро ще разкаже събитията отпреди главният герой на поредицата Гордън Фрийман да бъде събуден и изпратен в City 17. В Half-Life: Alyx поемаме ролята на едноименната второстепенна героиня Алекс.
По думите на Дейвид Спайрър от Valve, действието ще се развива след инвазията на Комбайна на Земята, но преди завръщането на Гордън Фрийман. Интересното е, че той все пак препоръчва геймърите да са изиграли предишните части на Half-Life 2, включително и Episode 2, за да могат да имат пълната представа за историята.
Новото заглавие на Valve ще се отличава от останалите по няколко начина. Първо, ще разполага с доста голяма продължителност. Half-Life: Alyx ще бъде дълга, колкото оригиналната втора игра от поредицата. Повечето ексклузивни заглавия за VR обикновено или са доста къси в сравнение с техните ААА аналози или разчитат на по-аркаден геймплей. Също така, Half-Life: Alyx няма да е порт от нормално PC заглавие, каквато например е DooM VR.
От техническа гледна точка, Valve използват сравнително новия си графичен енджин Source 2. Досега, компанията го интегрира единствено в Dota 2, както и елементи от него са използвани в SteamVR Home средата, както и в Counter-Strike: Global Offensive. Поради тази причина, Half-Life: Alyx ще изглежда не само добре, но и ще изисква сравнително добър хардуер, за да тръгне. Среден клас или нагоре процесор и видеокарта Intel или AMD от последните поколения са повече от препоръчителни. За оптимална игра изискванията са за 12GB RAM, въпреки, че минималните са за 8GB.
Магическите ръкавици
Half-Life 2 преобърна представите ни за геймплей, като вкара изключително реалистична физика. Играчите можеха да манипулират почти всеки предмет с гравитационната пушка. В Half-Life: Alyx те ще имат на разположение нова джаджа – гравитационни ръкавици. С тяхна помощ те ще могат да манипулират заобикалящата ги среда по сходен начин. Те са разработени специално, за да са по-интуитивни и полезни във виртуалната реалност.
Дали ще имат същата мощ, като гравитационната пушка от втората част ще разберем през март 2020 г., когато излиза новото заглавие.
Като геймплей, Half-Life: Alyx представлява завръщане към предходните части – доста екшън, атмосфера и разнообразни пъзели и задачи. В краткото видео, виждаме от всичко, по много. Както и доста интензивното използване на гравитационните ръкавици – издърпване на компоненти, хващане на пистолет и тн.
Може би именно те ще могат да разрешат част от проблемите с VR-а – трудната ориентация на потребителите с различните предмети, особено по-малките във виртуалната среда. Чрез ръкавиците подобни джаджи и компоненти, ще „залепват“ при желание от играча.
Valve не може да брои до три
През годините се появи виц, че във Valve не могат да броят до три. Причината е, че нито една от техните гейм поредици няма официална трета част. Всички спират до две големи заглавия – Portal, Team Fortress, Dota, Left 4 Dead и Half-Life. Последните две технически имат доста повече игри. Но нито една от тях не е брандирана като официална трета част.
Дори, когато Valve тръгват да правят три епизода за Half-Life 2, като официални експанжъни, те се отказват от третия. Причините все още не са напълно известни, особено предвид факта, че втория епизод завършва по доста неочакван начин и остава историята да „виси във въздуха“.
Години наред излизат какви ли не слухове за продължението на Half-Life. Че играта е била непрекъснато започвана и прекратявана. Че повечето сценаристи вече не работят във Valve и шансът за истинска трета част (на играта или трети епизод) няма да има и др.
Half-Life: Alyx нарочно е ситуирана, като своеобразна предистория на втората игра. Тя е по-скоро технологичен експеримент, дали пълнокръвните ААА заглавия могат да бъдат в момента успешни във VR. От гледна точка на геймплей, тя изглежда като адаптирана Half-Life 2 за новата виртуална среда.
Кога ще имаме Half-Life 3
Което не е достатъчно за истинска самостоятелна трета част на популярната поредица. Оригиналният Half-Life промени напълно индустрията като наложи концепцията, цялата история и всичко в играта да се „преживява“ от главния герой и да преминава през очите на геймъра. Това допринесе за създаването на истинска атмосфера и потапянето на играчите в комплекса Black Mesa.
Half-Life 2 наложи друга промяна – интеграцията на максимално интерактивна заобикаляща среда. Идеята на Valve беше доста по-амбициозна, като взаимодействията на геймърите да оказват много по-голямо влияние, но технологичните ограничения за момента и нуждата от последователна история свиха концепцията. Въпреки това, играта предложи нови нива на преживяване и също беше записана със златни букви в историята.
Експанжъните към първата част и епизодите на втората, по-скоро разчитаха на още от същото, с дребни подобрения и затова те не се водят за самостоятелно тежко заглавие. Half-Life: Alyx освен, че е не само между двете големи игри и експанжъните им като история, но и като концепция. Новото е пренасянето на геймплея по адекватен начин във VR.
Valve си оставят вратата отворена за нови игри в Half-Life вселената. Ако Alyx бъде успешна, най-вероятно, компанията ще почне да работи по друго подобно заглавие. Дали в един момент ще видим Half-Life 3 за VR или поне Episode 3 за втората игра? Възможно е, но докато технологията за виртуална реалност не започне да прави истински пробиви сред масовата публика, няма да имаме категоричен отговор на въпроса. Това е посланието на Valve към потребителите.