Бързай качествено – повече за сертификатa на umlaut за оценка на мобилните мрежи
Интернет скоростта винаги е пленявала потребителите. Може би защото това е най-лесният за измерване, сравняване и разбиране показател за тях. Било то за домашен интернет или пренос на мобилни данни, крайните ползватели обикновено оценяват коя мрежа е по-добра на база скоростта на сваляне и качване на файлове.
По-специализираните потребители знаят, че това не е единственият показател, който определя качеството на интернет мрежите. Неща като забавяне (лаг), стабилност на връзката (загуба на пакети) и капацитет също са от значение при фиксираната свързаност. При мобилната освен тях добавяме и покритие – и то по-скоро неговото качество, а вече изброените фактори добиват допълнителна тежест за цялостното представяне на мрежата.
Механичното измерване на скоростта е само един от всички тези индикатори, особено при мобилната свързаност, когато дори в различни точки в една стая отклонението може да бъде поне 10%. Затова в специализираните телеком среди едно от най-престижните измервания на качеството на мрежата – Best in Test на umlaut – се извършва по комплексна методология, а не само по един показател.
Независимото консултантско дружество разчита на по-задълбочен анализ на мобилната връзка, като разглежда и повечето споменати вече индикатори. То разчита реални данни от потребителски устройства, които се събират в рамките на даден период от време. До началото на 2025 г. umlaut е извършила общо осем изследвания в България и всичките сертификати за най-добра мрежа според тези изследвания са връчени на „Йеттел България“.
Отличникът за 2024 г.
Последният анализ е проведен през втората половина на 2024 г. Измерванията на umlaut са приключени в първите две седмици на настоящата година, като общо са взети данни от над 15 хил. души в България – потребители и на трите телекома. На база на тях, консултантската компания определя мрежата на Yettel за тази с най-добри резултати в страната. Освен това, българският телеком е отличен и в три от оценяваните подкатегории – за най-добро широколентово покритие, най-ниска латентност (времезакъснение) и най-висока надеждност.
Мобилната мрежа на Yettel получава общо 957 точки, което я поставя в най-високата категория „Outstanding“ (от английски – „изключителен“), включваща едва 10 оператори в Европа и по-малко от 20 в света. На Стария континент в класацията на umlaut доминират нидерландските оператори – първи е KPN, трети Odido и пето място заема местното звено на Vodafone. Втората позиция е за швейцарския Swisscom, а на четвърто място се нарежда австрийският Magenta.
Българските оператори са на престижни предни позиции при оценката на мобилната връзка в различни класации от няколко години насам и подобен развой не е изненада при Yettel. По-важното е, че телекомът задържа първата позиция в тази на umlaut в страната, получавайки вече осем поредни сертификата. А това показва изключително постоянство в поддържането на качеството на мрежата и силна ангажираност към потребителското изживяване.
Факторите, определящи качеството
Как обаче umlaut определя качеството на мобилната мрежа? Вече споменахме, че това не става само със скоростта на сваляне и качване. По този показател другите два български телекома си поделят други отличия през годините. Разликите не са толкова големи, но в класацията на umlaut Yettel демонстрира постоянство по отношение на другите индикатори.
В края на 2024 г. операторът е лидер в категорията „Широколентово покритие“. Това показва, колко голям е обхватът на мобилната връзка – не само като географско понятие, а и като процент от времето, в което потребителите се възползват от най-високите технологии – 4G и 5G. Също така, не е важно само да бъдат измерени показателите в големите градове и около тях, но и в по-отдалечените места, защото все още има райони, в които връзката пада на по-старите и бавни 3G и 2G технологии. В този аспект Yettel постига най-голямо и надеждно покритие според данните на umlaut.
Yettel заема водеща позиция при анализа на umlaut и в категория „Надеждност“. Това е друг ключов момент, при който основна роля играе прекъсваемостта на връзката. Колкото по-малка е тя, толкова по-добра свързаност предлага дадена услуга и намалява шансовете за дори кратковременно спиране на сигнала. Според осмия сертификат Best in Test, Yettel е лидер с 97% надеждност сред българските оператори, като тя се измерва не само в градска среда, но и в отдалечени райони и при високи натоварвания на мрежата и клетките.
Времезакъснението (забавянето) е третият ключов фактор, който umlaut оценява в изследването си, и по който мрежата на Yettel е на първо място в България. Показателят означава, че връзката не прекъсва, но пакетите с информация се движат по-бавно по трасето. Това води до накъсване и по-бавно зареждане на сайтове, видео и приложения. Геймърите го познават и под термините „лаг“ и „латентност“, и знаят, че именно времезакъснението може да бъде разликата между победа и загуба на играта.
Скоростта не е всичко
Останалите класации за измерване качеството на мрежите се фокусират основно върху скоростта на качване и сваляне, където Yettel не заема водеща позиция. Разликите обаче не са толкова големи и именно затова при по-комплексни изследвания, като това на umlaut, телекомът успява да постигне най-високата обща оценка за най-добра мрежа.
Защото дори да имате висока скорост на сваляне, при силно забавяне и/или загуба на пакети пак ще имате насичане и занижено качество на съответната услуга. Това ще е особено видимо при по-натоварващи мрежата действия, като стрийминг или гледане на 4K видео, гейминг и др. Високата скорост ще позволи бързото пренасяне на съдържанието, но ако има голямо времезакъснение, то пак ще насича.
Казано накратко – добрата мобилна мрежа разчита на добър баланс между различните показатели. Скоростта на сваляне и качване е само една от тях, но всички взети заедно определят цялостното качество на предлаганата услуга – такова, каквото ние като потребители го усещаме.
Кои са umlaut?
umlaut е консултантска компания фокусирана върху инженерни и телекомуникационни услуги. Тя е базирана в Аахен, Германия и дълги години беше част от голямата германска група P3, която стартира като проект на Института за производствени технологии във Фраунхофер, обслужващ Daimler-Benz. Сертификатът за качество на телеком мрежите на P3 беше смятан за „златен стандарт“ в индустрията, защото комбинира потребителски данни с изследване на показателите от самите оператори. Телекомуникационното звено на германската група беше отделено и ребрандирано на umlaut в края на 2019 г., а две години по-късно беше продадено на консултантския гигант Accenture. Компанията следи българския пазар от края на 2019 г., като първият сертификат в страната беше връчен през януари 2020 г. на „Йеттел България“.