Технологиите зад новата българска писта A1 Motor Park
Едно от решенията за намаляване на катастрофите по пътищата в България може да звучи контраинтуитивно, но е подкрепено с желязна логика. В страната липсва истинска състезателна писта, на която любителите на високите скорости да тестват своите автомобили или мотори, както и да задоволят жаждата си за адреналин. Най-близката такава е в Серес – Гърция, която изисква дълго приключение по магистралите и прословутото по трагичен начин Кресненско дефиле.
До броени месеци, България ще се сдобие с напълно сертифицирана и професионална състезателна писта, която ще се намира на само 60 км от София. Официалното ѝ откриване е насрочено за края на март 2026 г., първоначално носи името LARA, но от декември 2025 г. е ребрандирана на A1 Motor Park. Това отбелязва включването на телекома „А1 България“ в проекта, седмици преди пистата да заработи напълно.
Важен аспект от A1 Motor Park е, че съоръжението е изработено чрез най-новите технологии в състезателния свят. Както и е сертифицирана от Международната автомобилна федерация (FIA) и Международната федерация по мотоциклетизъм (FIM). Първата дава оценка Grade 3, което позволява да се провеждат събития от класа на Формула 3, докато втората дава Grade B, което позволява редица състезания включително Superbike.
Технологиите на трасето

Технологичният елемент отдавна е ключов при проектирането на състезателни болиди от различните класове Формули и не само. Въздушни тунели, лазерно калиброване, виртуално проектиране, изчисления, които печелят милисекунди и много други. По-малко известен факт е, че процесът по проектирането на една писта е също толкова високотехнологичен, както и на състезателните машини.
С иновациите се постигат двете основни цели във всеки един авто/мото спорт – максимална скорост и безопасност. Акцентът все повече пада върху втората и затова не е изненада, че FIA изисква от всяко едно ново трасе да е първо безопасно и след това – бързо. Международната организация има специална симулационна програма, наречена CSAS (Circuit Safety Analysis System). Тя е толкова прецизна, че може да предвиди всяка една траектория и вид на сблъсък при най-разновидни обстоятелства в случай, че пилотът изгуби контрол.

A1 Motor Park е преминала през изследванията и изчисленията на FIA, за да може да получи сертификацията Grade 3. За да се изгради симулацията са използвани най-прецизно лазерно сканиране, което покрива до няколко милиметра на нивото на пистата, геолокация и др. За да постигне добри резултати, са използвани голяма част от същите технологии още при самото проектиране и строеж. Така, A1 Motor Park получава необходимата ѝ сертификация, за да бъде домакин на някои от най-големите световни състезания в автомобилния спорт.
Сканиращите системи са и последващи при самото експлоатиране на пистата. Чрез камери, сензори и датчици с висока резолюция се проследява ходът на всяко едно състезание. Знае се коя кола къде се намира, дали има аварийни екипи, катастрофа или друг инцидент. Всичко това помага за предотвратяването на злополуки и по-бързото овладяване при такива. A1 Motor Park разполага с контролна кула, в която се проследяват точни този океан от параметри в реално време.

Следващата стъпка по безопасността е пренасянето на данните на самото трасе или навсякъде на територията на съоръжението. Свързани LED екрани, информационно панели имат за цел да съобщят всяка една ключова промяна на пилотите, състезателните екипи или на публиката. В големите формати, като например Формула 3, има непрекъсната свързаност между болида и бокса.
Техническият екип може да проследи телеметрията на всеки един компонент в реално време и заедно с пилота да вземе решение в реално време. A1 Motor Park е построена с всички тези иновативни технологии и я прави една от най-модерните писти на Балканите.
Параметрите на A1 Motor Park

Първата голяма състезателна писта в България ще има повече от впечатляващи параметри. Разположена до Самоков, A1 Motor Park има дължина от 4 км с 15 завоя и права от над 900 метра, която позволява ускорение от над 280 км/ч. Самата писта е модулна и може да се трансформира в няколко конфигурации – къса, средна и дълга, като самите те, могат да бъдат персонализирани допълнително с няколко модификации на завоите.
Общите варианти са девет, като дължината на пистата може да варира от 1.09 км до 3.93 км. Късата и средната конфигурация могат да бъдат отделени и да се ползват независимо една от друга. Това позволява да се провеждат до две събития едновременно. Технологиите за безопасност, проследяване, информираност и контрол са на най-високо ниво, както вече споменахме.

За състезателните екипи са предвидени шест единични, два двойни и три технически бокса. Падокът (заграденото място за оглед на автомобилите – бел. ред.) и тренировъчната зона са с площ от над 20 хил. квадратни метра. Зоните за зрители са няколко и са разпределени в четири сгради и две открити зони до трасето. Общият капацитет на A1 Motor Park е около 30 хил. души. Пистата разполага с оборудван медицински център и хеликоптерна площадка за много спешни случаи.
Състезателна писта и телеком – пресечните точки

Предвид на все по-високата роля на технологиите, свързаността и данните в автомобилните и мотоциклетни състезания, влизането на телеком в начинанието не е изненада. „А1 България“ също така има вече изградени традиции и опит в спортните партньорства.
Отвъд спонсориранията на спортни клубове и федерации (ЦСКА София и Българската ски федерация – бел. ред.), телекомът изгради четири собствени спортни канала – Max Sport 1, 2, 3 и 4. Чрез тях „А1 България“ стана партньор на редица спортни първенства в множество спортове – от най-атрактивните европейски футболни лиги, през тенис, мотоциклетизъм, NASCAR и др.
Ролята на „А1 България“ на новата спортна писта ще бъде не само имиджова, но и технологична. Част от инфраструктурата по свързаността на съоръжението ще бъде изградена от телекома. Дори с брандирането на A1 Motor Park, операторът ще осигури финансова стабилност в най-трудния период на всеки един мащабен проект – първите няколко години на работа.




