Електромобилът на Huawei и размиването между секторите
След месеци на очакване, Huawei показа своя електромобил. Доколко новата машина може да се каже, че е изцяло „собствена“ разработка на китайския гигант е спор, който може да се води с дни, седмици и месеци. Той обаче показва две тенденции. Първата е, че границата между чистото автомобилостроене и технологичния сектор вече е почти размита. Втората е, че IT гигантите все по-силно ще навлизат в авто бранша, като Huawei показва най-прагматичния за момента модел.
Да не забравяме, че Google и Uber разработват от години собствени автономни електромобили. За Apple се носят слухове от доста време, че подготвят навлизане и в този сегмент на потребителски системи. Tesla от своя страна е автомобилен производител, но се опитва да вкара доста елементи на управление и работа от технологичните компании. Подход, който наложи Илон Мъск, нейният главен изпълнителен директор и дългогодишен технологичен предприемач.
Новият Seres SF5
Преди да разгледаме двете тенденции, първо да видим, какво представиха Huawei. Електромобилът се казва Seres SF5 и поне отвън не прилича, че е дело на технологичния гигант. Причината е, че самата кола е изработена до голяма степен от едноименния китайски автоконцерн Seres. По-любопитното е, че моделът всъщност не е нов. Seres SF5 е в производство от 2019 г., версията показана на Международното автомобилно изложение в Шанхай е с удължен пробег.
Електромобилът е предназначен за градска среда, като може да измине с едно зареждане до 180 км. При използване на горивен генератор, пробегът може да достигне 1 000 км. Последният е вграден 1.5-литров четирилитров бензинов двигател.
Щипка Huawei в колата
Ролята на Huawei е в технологичната част. Компанията разработва умната система, свързаността на електромобила и озвучаването в купето. Значителна част от софтуера също е дело на китайския гигант. В основната е платформата Huawei HiCar, която позволява бърз достъп до системите на колата безжично, с помощта на умни устройства, като смартфони и таблети. Например, чрез нея, пътниците в електромобила могат да сменят настройките за климатика, без да разсейват шофьора.
Huawei имат известна роля в подобряването на пробега на Seres SF5. Това става, чрез Huawei DriveOne Three-in-One Electric Drive. При него се свързват мотора, контролер за него и редуктор. Те се управляват със софтуер, чиято задача е да оптимизира използването на енергия. Системата е разработена в тясно сътрудничество между Huawei и Seres. Тя е истинският и по-различен плод от партньорството между двете компании, спрямо досегашните в сектора.
Новият Seres SF5 ще се продава не само в шоурумите на концерна, но и в магазините на Huawei. Естествено, говорим само за китайския пазар, като шансовете, електромобилът да излезе на международната сцена са малки засега.
Размиването на границите
Партньорството между Huawei и Seres показва ясно тенденцията, че границите между автомобилните производители и технологичните гиганти се размиват все повече. Автоконцерните все повече разчитат на подобни сътрудничества. Най-елементарните такива са между големите имена в бранша с Apple и Google. Работата между тях обаче опира само в интегрирането на смартфоните в колите и работата с тях от страна на шофьора.
При Huawei, отиваме две стъпки отвъд тази обичайна практика. Първата е, че компанията вече отговаря и директно за системи от колата, като озвучаването например. Макар, изрично да не е споменато, големия таблет, който заема централната конзола на предното табло, също е възможно да е дело на технологичния гигант.
Втората голяма стъпка е в съвместното разработване на системите свързани с директното задвижване на електромобила. Фактът, че носи името на Huawei, подсказва, че технологичната компания има значителен принос в нея.
Практиката до момента
Тези две стъпки, размиват допълнително границите между технологичен и автомобилен производител. Както и затвърждават тезата, че без подобни системи и свързани решения ще са ключови за успеха на новите модели коли. Тук идва и втората голяма тенденция, че създаването на изцяло собствен автомобил, дори и електромобил е прекалено голям залък дори за технологичните гиганти.
Google и Uber използват готови модели на утвърдени производители за своите автономни коли. Huawei опира до задълбочено партньорство в новия Seres SF5. Най-вероятно подобна ще е съдбата и на електромобилът на Apple, който компанията от Купертино разработва от години. Проектът за него не е потвърден официално, но вече има достатъчно индикации, че „ябълковият“ гигант работи по него от доста време.
Единствената по-голяма следа за неговото създаване беше в първоначално обявената, но впоследствие отречена официална информация за преговори между Hyundai и Apple. Идеята беше да се сключи партньорство и двете компании да създадат съвместен модел електромобил. Изтичането на информацията за преговорите най-вероятно доведе до тяхното прекратяване.
Apple работи по свой автомобил поне от 2014 г. Проектът носи кодовото име Titan и е обвит в пълна тайна. Единствените индикации, че е за електромобил е, факта, че компанията наема около 1 000 специалисти в тази област. До 2018 г. няма много развитие по темата, докато Apple не наема ключов инженер от Tesla.
Неизбежен брак?
Проектът на Huawei и Seres показва, как би могло да изглежда едно партньорство между американския технологичен гигант и някой друг автоконцерн. Apple ще се ангажира в разработката на софтуер, интеграция с умни устройства и развлекателна система. Партньорът от своя страна ще поеме грубата работа – шаси, мотор, окачване, каросерия и базовите системи свързани с движението.
Напълно самостоятелното създаване на електромобил е много тежка задача за компания, която няма ноу-хауто в тази област. За разлика от смартфоните, в които Apple навлезе доста бързо в ритъм и за няколко години изчисти развойния процес, веригата от доставчици и производство. Автомобилите са много по-сложни от умните телефони или таблетите.
Затова Apple е много вероятно да заложи на този подход, вместо да се опитва да действа напълно самостоятелно. Същото ще важи и за останалите технологични гиганти, които искат да навлязат в автомобилния сектор. Въпросът е дали електромобилът ще носи бранда на Apple или ще е като Huawei – да се ползва този на концерна. Sony показа прототип, който носи тяхната марка през 2020 г., но той може да се разглежда повече като технологичен демонстратор, отколкото реална заявка за самостоятелно навлизане на пазара.
Tesla е много добър пример за това. На Илон Мъск му отне 18 години, докато производството и продажбата на масов електромобил набере сила. През цялото това време, популярната марка изчистваше проблеми с качеството и темповете на манифактура. Независимо, че не малка част от работата е автоматизирана и Tesla разполага с доста добре оборудвани поточни линии.