Когато обяви своята облачна гейм платформа Stadia през октомври 2018 г. Google имаше амбициите да промени видеоигрите. Интернет гигантът обяви не само новата платформа за стрийминг на заглавия, но и собствен хардуер (макар и само контролер). Към тях добавяме и заявка за разработване на собствено съдържание. Година след официалното представяне на платформата беше създадено подзвеното Stadia Games and Entertainment (SG&E).
То просъществува малко по-малко от две години, като вечерта на 1 февруари, Google обяви, че го затваря. За момента, това не означава, че ще бъде края на целия проект Stadia. По-скоро, показва, че интернет компанията се отказва от идеята да разработва собствени заглавия и ще се ориентира към сключването на договори за ексклузивни такива от други гейм студиа.
В помощ на разработчиците
Google обяви решението си за затварянето на SG&E в свой блог пост. В него се посочва, че компанията ще увеличи своите усилия за работа с разработчиците, като им „помогне да се възползват максимално от технологията на платформата и да доставят своите игри директно на потребителите“. Интернет гигантът ще се концентрира повече върху техническата част на Stadia – като сървъри, инструменти, възможности и др.
Макар и да не е обявено решението директно, то най-вероятно се дължи на факта, че изграждането на гейм студиа, които да работят по няколко заглавия едновременно изисква много време, пари, ресурси и фокус. Google явно няма намерение да отделя такива за собствени игри и е преценил, че по-добре да разчита за съдържанието на Stadia на партньорства с наложените имена в гейм индустрията.
Действията на интернет гиганта идват и няколко месеца след като Microsoft обявиха придобиването на ZeniMax Studio (фирмата зад Bethesda) за 7.5 млрд. долара. Сделката още преминава през одобрението на регулаторите, но тя ще даде голямо предимство на софтуерния гигант и неговата облачна гейм платформа xCloud.
Бъдещето на Stadia
Google подчертават дебело, поне за момента, че продължават работата си по Stadia. Компанията описва своите успехи, като пускът на гейм хита от края на миналата година Cyberpunk 2077 и на платформата като цяло за устройства под iOS. Последното дойде след големи пререкания с Apple, като Google реши да заобиколи забраните в App Store и я направи достъпна през браузъра Safari.
„Ние ще продължим да инвестираме в Stadia и нейната платформа, за да предоставим най-доброто облачно изживяване за нашите партньори и гейм обществото“, коментира Фил Харисън, вицепрезидент на Google, отговорен за Stadia.
Той допълва, че работата с другите гейм студиа и издатели, както и предоставянето на добра техническа основа са главната цел на компанията в момента. Както и, че това е най-добрият път в изграждането на Stadia, като дългосрочен и устойчив бизнес.
Обреченото начинание
Разработката на собствени игри от страна на Google, изглеждаше като обречено начинание от самото начало. Създаденото през март 2019 г. отделно звено SG&E беше оглавено от Джейд Реймънд – ветеран в гейм индустрията. Тя има зад гърба си силна кариера в Ubisoft.
През декември 2019 г. Google придобива младото независимо студио Typhoon Studios, което да създава ексклузивно съдържание за Stadia. То е базирано в Монреал, Канада, но малко след това е създадено второ такова в Лос Анджелис, САЩ. Двете студиа нямат почти никакъв опит със самостоятелното разработване на големи заглавия. Първото е основано от бивши кадри на Ubisoft през 2017 г., но е придобито от Google две години след това преди да може да публикува първата си игра.
Съдбата им, след прекратяването на SG&E остава неизвестна. Google обяви, че те „ще преминат към нови роли“, но е доста вероятно много от тях да си търсят нова работа. Джейд Реймънд например е напуснала компанията.
Две малки студиа няма да са достатъчни за създаването на наистина големи гейм хитове, които да помогнат на Stadia да се утвърди със собствено съдържание. Microsoft има вече няколко такива, включително и един от най-големите разработчици на AAA игри за PC и конзоли. Sony има немалко собствени студиа, а Nintendo има дългогодишна традиция в разработката.
За да изравни полето Google трябва да инвестира милиарди долари в закупуването на капацитет за разработка. Другата опция е да се откаже от тази амбиция. Компанията е избрала второто. Според, неофициална информация, решението е било продиктувано от успеха на дебюта на Cyberpunk 2077 за Stadia, което е показало, че е по-добре Google да не харчи пари за собствени игри, а да разчита на по-силни партньорства.