АНАЛИЗИТЕЛЕКОМИ

Huawei през 2019 г. – ръст, санкции и китайски пазар

Много се изговори и изписа какви ще са ефектите на санкциите на САЩ срещу китайския гигант Huawei. Доскоро, представа се добиваше от индиректни източници – частични обявления за смартфон продажби, прогнози и проследяване на пазарите от консултантски фирми. В последния ден от март и в разгара на пандемията от коронавирус по света, Huawei публикува своя годишен корпоративен доклад, в който дава отговор на редица въпроси, свързани с китайския гигант.

Чрез него достигаме до някои логични, други интересни, а трети – дори изнендващи заключения от развитието на компанията през страстната за нея 2019 г.  Подобно, на миналогодишните си доклади, Huawei може да предоставя доста подробна информация, но някои ключови параметри ги оставя в сянка. Например, колко са смартфон продажбите по региони.

Ролята на китайския пазар

Противно на надеждите на САЩ, китайският гигант отчита ръст на приходите и печалбата на годишна база. Постъпленията се увеличават с 19.1% от 721 млрд. юана (105.1 млрд. долара) на 858.8 млрд. юана (122.9 млрд. долара). Нетната печалба нараства с 5.6% до 62.7 млрд. юана или 8.6 млрд. долара.

Американските санкции реално са стопили печалбата на Huawei, защото през 2018 г. тя скача с 25% спрямо предходната. Приходите през периода тогава нарастват с 19.5% или техния темп на увеличение се запазва. Една от причините за това са скочилите с близо 31% разходи за развойна дейност до 131 млрд. юана.

Двете основни тенденции, които стават видими при сравнение на докладите от 2018 и 2019 г. е в разпределението на приходите по отношение на пазарите и сегментите, в които Huawei се представя силно.

Хипотезата и сигналите, че компанията разчита все повече на китайския пазар се оказаха верни. Обемите на местните поръчки се увеличават 36.2% и вече съставляват близо една трета от всичките приходи или 59%. Зависимостта от Китай най-вероятно ще продължи да нараства ако санкциите срещу компанията продължат или се засилят.

Спад на неочаквано място

japan-buildings-city

Любопитното е, че въпреки забраната на Huawei да използва лицензиран Android и услугите на Google, тя се представя доста добре в Европа, Близкия изток и Африка. Приходите от региона остават почти непроменени спрямо 2018 г. с минималния ръст от 0.7%. Те са и една четвърт от общите постъпления на компанията. Huawei обяснява това с повишените поръчки на 5G оборудване, както и интереса към корпоративните услуги. Макар и да не го заявява, компанията най-вероятно с тях компенсира спада при потребителските устройства.

Изненадващото е, че азиатския пазар извън Китай се оказва най-засегнат от санкциите на САЩ. Huawei признава, че по-слабия интерес на телекомите и липсата на достъп до Google услуги, поставя региона със спад от 13.9% на приходите през 2019 г. спрямо предходната.

Латинска Америка се оказва втория по ръст регион с 9.6%, но като дял от общите приходи, той все още е доста малък – с 6.1%.

Изненадата с повече устройства

Huawei P40 Pro_photo 3

Напук на санкциите, все по-голям дял от приходите на Huawei се формриат от потребителски устройства, като смартфони, таблети и компютри. Този бизнес вече премина половината от постъпленията и съставлява 54% от тях. Което е доста голяма трансформация, предвид факта, че преди няколко години това се падаше на доставките на мрежови решения и телеком оборудване. През 2019 г. те като дял се свиват до 34.5%.

Това се дължи на редица фактори. Huawei отчита продадени 240 млн. смартфона, което е повече от 2018 г., но освен това, компанията навлиза все по-силно и в други сегменти, като умни часовници, таблети, лаптопи и др. Целият бизнес с потребителски устройства се увеличава с 34% и определено е двигателят, който стои зад доброто представяне.

Huawei не посочват, защо телеком продажбите са в състояние на минимален ръст, особено предвид факта, че бяха сключени доста 5G договори. Което навява въпроси, дали все пак санкциите не удрят повече този бизнес на китайския гигант. Обяснението се крие повече във факта, че тези контракти още не се изпълняват и съответно плащанията по тях не са минали. Дали тази хипотеза е правилна, ще се разбере с представянето на компанията през настоящата 2020 г.

В същия момент, дейността с корпоративни решения също отчита малък ръст от 8.6% и продължава да съставлява едва 10.4% от общите постъпления.

Инвестиции за оцеляване

Huawei-AppGallery-1

Последната голяма тенденция, която може да се проследи в годишния доклад на Huawei са големите инвестиции, които се правят в различни области. Основното перо е развойната дейност. Заделените средства при нея през 2019 г. се увеличават с 31% до 131 млрд. юана. От компанията обявиха, че над 96 хил. от служителите са заети с подобна работа, което е близо половината от персонала ѝ – или 49%.

Към края на 31 декември, Huawei притежава над 85 хил. действащи патента. По този начин не е изненада, че китайският гигант е водещ по подадени 5G патенти и лидер по издадени такива в Европа. Интересното е, че Китай вече не доминира в тази област, като компанията разполага с най-много документи за интелектуална собственост на Стария континент и САЩ.

Към инвестициите с цел бъдещото развитие на компанията се включват и тези за изграждането на собствена екосистема. Huawei Mobile Services трябва да са аналог на услугите на Google и да предоставят подобни възможности на потребителите, които ползват нейните устройства без лицензиран Android. Тук приспадат инвестиции от 1.5 млрд. долара за разработчици на приложения, развитие на платформата и партньорства. Тези средства са обявени, но от компанията не конкретизират колко от тях са вложени през 2019 г.

Като заключение, може да кажем, че Huawei доста добре успя да намали потенциалните негативни ефекти от санкциите на САЩ срещу тях.  Сега компанията е изправена пред двойно предизвикателство – продължаващите търговски забрани и пандемията от коронавурса. Ще видим, дали китайският гигант ще задържи позициите си и през 2020 г.

Тагове

Свързани статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close