НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Рекламната заблуда за опасността на iPhone 11 Pro

Колко опасна може да е една реклама на протектори за смартфон? Когато производителят иска на всяка цена да привлече вниманието на потребителите, се оказва, че отговорът на този въпрос е – доста. Във вторник вечерта излиза прессъобщение, в което се твърди, че електромагнитните излъчвания на хитовия смартфон iPhone 11 Pro на Apple надвишават поне двойно нормата поставена от регулаторите на САЩ.

Компанията Penumbra Brands е поръчала проучване на независимата лаборатория RF Exposure Labs в Сан Маркос, щата Калифорния. Те показват стойности на SAR (специфични нива на абсорбиране – бел. ред.) на последния модел iPhone 11 Pro от 3.2W/kg при посочен лимит от 1.6W/kg от Федералната комисия по далекосъобщенията (FCC). Заедно с тях са изложени и тестове с протекторите на Penumbra Brands, които показват понижени с около 70-80% нива.

Новината естествено беше първоначално подета безкритично от някои „по-бързи“ медии. По-сериозните щатски издания подложиха на съмнение тези резултати, които по всичко личи, че са манипулирани с рекламна цел.

Случаят с Chicago Tribune

Chicago_Tribune_Building_-_Chicago_-_Illinois_-_USA

Първата индикация за това, че имаме работа с фалшива новина, е припомнянето на разследването на Chicago Tribune от август 2019 г. В стремеж да подсилят тезата си от Penumbra Brands дават за пример изследването на щатското издание, в което се достига до заключението, че повечето смартфони в САЩ надвишават реално лимитите на абсорбиране с поне 50%. Замерването е извършено от същата лаборатория RF Exposure Labs.

След публикацията, FCC взимат смартфоните тествани от изданието и правят повторно изследване. То показва, че устройствата отговарят на посочените лимити. Самият Chicago Tribune допълва разследването след като се оказва, че замерванията са правени неправомерно. По молба на Apple и Motorola, вестникът прави модифицирани тестове, които да активират съответните сензори, които следят дали смартфоните се носят от човек. След тях, се оказва, всичко в нормата.

Въпрос на замерване

iphone_rf_01

SAR лимитите са поставени за три стойности – едната е когато смартфонът е долепен за главата при разговор, втората, когато се носи в непосредствена близост до тялото (в ръка или джоб например) и третата е за цялото тяло. САЩ са поставили ограничения и при всички тя да е 1.6 W/kg. Докато максимално препоръчаните и приети от Световната здравна организация за напълно безопасни са 2 W/kg, 4 W/kg и 1 W/kg съответно, като последната се замерва на по-голямо разстояние. Повече за тях ТУК.

Тезата на Penumbra Brands е, че регулаторът тества устройства, предоставени специално от производителя, докато техните и тези на Chicago Tribune са взети от търговската мрежа. При вторите, според главният изпълнителен директор на производителя на протектори, Райън Макофи има 28-кратна разлика в нивата на излъчване.

Твърдението за Chicago Tribune вече е оборено, както от FCC, които тестват същите смартфони на изданието, така и от самата медия, след като се оказва, че не са спазени нормативите за замерване. Този път от Penumbra Brands твърдят, че тестовете са направени според изискванията на FCC. Дали това е така, регулаторът все още не е коментирал темата.

Лъжливото овчарче?

fccseal

Втората голяма индикация, че най-вероятно става дума за манипулирана новина с рекламна цел е самата история на Penumbra Brands. Това е вторият опит на компанията да излезе с подобно твърдение. Предишният беше преди няколко месеца, коато производителят на протектори се е опитал да повтори резултатите на Chicago Tribune през декември в същата лаборатория.

Проблемът е, че те са направени преди FCC да излезе с официално становище и да покаже обновените си замервания, вследствие на публикацията на Chicago Tribune. Регулаторът заявява категорично следното:

„Всички тествани телефони в лабораторията на FCC, както предоставени от производителите, така и закупени от търговската мрежа, дадоха нива на SAR по-малки от максимално допустимите 1.6 W/kg“. Точните стойности варират между 0.5 и 1.35 W/kg.

Затова няма да е голяма изненада, ако Penumbra Brands просто се опитва да вдигне медиен шум, като използва пълния инструментариум на фалшивите новини. Използва изкривени данни и вече оборени с изследвания аргументи. Както и лаборатория, която вече веднъж е показала, че може да изкриви резултатите от замерванията в посока на желанията на клиента. Остава да разберем, дали FCC ще направи нови тестове, които да покрият последните твърдения, които остават необорени.

Тагове

Свързани статии

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Back to top button
Close