НОВИНИТЕХНОЛОГИИ

Рекламната заблуда за опасността на iPhone 11 Pro

Колко опасна може да е една реклама на протектори за смартфон? Когато производителят иска на всяка цена да привлече вниманието на потребителите, се оказва, че отговорът на този въпрос е – доста. Във вторник вечерта излиза прессъобщение, в което се твърди, че електромагнитните излъчвания на хитовия смартфон iPhone 11 Pro на Apple надвишават поне двойно нормата поставена от регулаторите на САЩ.

Компанията Penumbra Brands е поръчала проучване на независимата лаборатория RF Exposure Labs в Сан Маркос, щата Калифорния. Те показват стойности на SAR (специфични нива на абсорбиране – бел. ред.) на последния модел iPhone 11 Pro от 3.2W/kg при посочен лимит от 1.6W/kg от Федералната комисия по далекосъобщенията (FCC). Заедно с тях са изложени и тестове с протекторите на Penumbra Brands, които показват понижени с около 70-80% нива.

Новината естествено беше първоначално подета безкритично от някои „по-бързи“ медии. По-сериозните щатски издания подложиха на съмнение тези резултати, които по всичко личи, че са манипулирани с рекламна цел.

Случаят с Chicago Tribune

Chicago_Tribune_Building_-_Chicago_-_Illinois_-_USA

Първата индикация за това, че имаме работа с фалшива новина, е припомнянето на разследването на Chicago Tribune от август 2019 г. В стремеж да подсилят тезата си от Penumbra Brands дават за пример изследването на щатското издание, в което се достига до заключението, че повечето смартфони в САЩ надвишават реално лимитите на абсорбиране с поне 50%. Замерването е извършено от същата лаборатория RF Exposure Labs.

След публикацията, FCC взимат смартфоните тествани от изданието и правят повторно изследване. То показва, че устройствата отговарят на посочените лимити. Самият Chicago Tribune допълва разследването след като се оказва, че замерванията са правени неправомерно. По молба на Apple и Motorola, вестникът прави модифицирани тестове, които да активират съответните сензори, които следят дали смартфоните се носят от човек. След тях, се оказва, всичко в нормата.

Въпрос на замерване

iphone_rf_01

SAR лимитите са поставени за три стойности – едната е когато смартфонът е долепен за главата при разговор, втората, когато се носи в непосредствена близост до тялото (в ръка или джоб например) и третата е за цялото тяло. САЩ са поставили ограничения и при всички тя да е 1.6 W/kg. Докато максимално препоръчаните и приети от Световната здравна организация за напълно безопасни са 2 W/kg, 4 W/kg и 1 W/kg съответно, като последната се замерва на по-голямо разстояние. Повече за тях ТУК.

Тезата на Penumbra Brands е, че регулаторът тества устройства, предоставени специално от производителя, докато техните и тези на Chicago Tribune са взети от търговската мрежа. При вторите, според главният изпълнителен директор на производителя на протектори, Райън Макофи има 28-кратна разлика в нивата на излъчване.

Твърдението за Chicago Tribune вече е оборено, както от FCC, които тестват същите смартфони на изданието, така и от самата медия, след като се оказва, че не са спазени нормативите за замерване. Този път от Penumbra Brands твърдят, че тестовете са направени според изискванията на FCC. Дали това е така, регулаторът все още не е коментирал темата.

Лъжливото овчарче?

fccseal

Втората голяма индикация, че най-вероятно става дума за манипулирана новина с рекламна цел е самата история на Penumbra Brands. Това е вторият опит на компанията да излезе с подобно твърдение. Предишният беше преди няколко месеца, коато производителят на протектори се е опитал да повтори резултатите на Chicago Tribune през декември в същата лаборатория.

Проблемът е, че те са направени преди FCC да излезе с официално становище и да покаже обновените си замервания, вследствие на публикацията на Chicago Tribune. Регулаторът заявява категорично следното:

„Всички тествани телефони в лабораторията на FCC, както предоставени от производителите, така и закупени от търговската мрежа, дадоха нива на SAR по-малки от максимално допустимите 1.6 W/kg“. Точните стойности варират между 0.5 и 1.35 W/kg.

Затова няма да е голяма изненада, ако Penumbra Brands просто се опитва да вдигне медиен шум, като използва пълния инструментариум на фалшивите новини. Използва изкривени данни и вече оборени с изследвания аргументи. Както и лаборатория, която вече веднъж е показала, че може да изкриви резултатите от замерванията в посока на желанията на клиента. Остава да разберем, дали FCC ще направи нови тестове, които да покрият последните твърдения, които остават необорени.

Тагове

Свързани статии

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close