НОВИНИТЕЛЕКОМИ

ТВ доставчиците и правоносителите още не могат да се споразумеят за авторските такси

Близо година, доставчиците на ТВ съдържание, като телекоми, кабелни и сателитни оператори не могат да се споразумеят с правоносителната организация „Филмаутор“ за уреждането на авторските права за препредаването на филми в България. Двете страни достигнаха до почти открита конфронтация, като използваха медиите през последните две седмици, в опит да разрешат проблема в своя полза.

Организацията „Филмаутор“ твърди, че българските доставчици на съдържание не отчисляват дължимите суми към авторите и продуценти на филми, като сигнали за това има и от големите чуждестранни студиа, като Paramount Pictures, 20th Century Fox, MGM, Sony и др. От своя страна, Българската асоциация на кабелните и комуникационните оператори (БАККО), която води преговорите с правоносителите, увери, че техните членове заплащат съответните възнаграждения. Тя е на мнение, че проблемът с преговорите е в липсата на утвърдена тарифа от страна на „Филмаутор“.

Така, реално двете организации показват, че не могат да постигнат съгласие по казуса и всичко опира до пари.

За какво е спорът

old-tv-vintage

Според българското законодателство, а и според международната практика в Европа, доставчиците на ТВ услуги, трябва да заделят част от месечните такси, които събират от абонатите си за създателите на съответното съдържание. Средствата след това се разпределят по различните правоносители, като медийни компании, киностудиа и др.

Те трябва да се получават от организацията за колективни права „Филмаутор“, която след това да превежда суми към отделните контрагенти. След като институцията не разполага с достатъчно средства, тя просто не изплаща очакваните пари към големите студиа и по-малките творци.

Двете основни организации, които представляват двете страни в спора – „Филмаутор“ и БАККО обаче не могат да се споразумеят от години за точния размер на тези такси. През февруари дори се стигна до междуведомствена среща, в която освен двете институции, се включиха и държавните такива, в лицето на Министерството на културата и Съвета за електронни медии (СЕМ), както и Международната конфедерация на дружествата на автори и композитори (CISAC).

Задънената улица

След нея, „Филмаутор“ и БАККО трябваше да подновят преговорите и до 15 ноември да излязат със споразумение. До такова обаче не се е стигнало. На 18 ноември, „Филмаутор“ публикува отворено писмо, в което директно призовават държавата да „предприеме спешни действия“ за разрешаването на проблема. Което, преведено на по-прост език означава, институциите да окажат потенциален натиск върху операторите.

Аргументите са същите, като при започването на преговорите преди година – липсата на необходимите средства, които да се предоставят на творците. Както и, че ТВ пазарът в България през 2018 г. достига 368 млн. лева, по официални данни на Комисията за регулиране на съобщенията.

БАККО излязоха с официална позиция, в която посочват, че проблемът не е само при тях. Според браншовата организация, нейните членове заплащат необходимите авторски права за излъчване на съответните продукции, както и таксите към другите правоносители в лицето на „Музиакутор“ и „Профон“.


БАККО повдигат въпроса с прозрачността на процеса при разпределянето на средствата за творците


От БАККО допълниха, че са готови за воденето на коректни преговори с „Филмаутор“, но последната организация има „неясноти в своята позиция“. Те повдигат въпроси като липсата на единна утвърдена тарифа, както и в опитите ѝ да налага цени, които не удовлетворяват операторите. Допълнително, БАККО повдигат въпроса и с потенциалната липса на прозрачност по начина, по който се разпределят възнагражденията на творците.

Крайният резултат от целия диалог между двете организации проведен през медиите е, че те не са мръднали и сантиметър спрямо позициите си от началото на годината. „Филмаутор“ настояват за високи цени, които неимоверно ще вдигнат стойността на абонаментите за ТВ доставка към крайните потребители. БАККО засяга и друг важен въпрос в тези среди – за липсата на прозрачност при разпределението на възнаграждение за творците, особено за по-малките.

Тагове

Свързани статии

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Back to top button
Close