Дигиталната революция промени напълно представите ни за индустриален дизайн
Рос Доуд, индустриален дизайнер в Nokia Bell Labs и гост лектор в Relogia: Триалози 2019 в интервю за TechTrends
Как индустриалният дизайн промени технологиите и тяхното ползване от потребителите?
Индустриалният дизайн винаги е бил и все още е ключов елемент в демократизирането на технологиите. Той им позволява те да могат да се ползват от хора, които не са експерти и реално ги превърна в масовия феномен, който са днес. Благодарение на него имаме прости и интуитивни системи за управление на отделните устройства, изчистени и лесни за навигиране интерфейси на екраните.
Това прави използването на умни инструменти детска играчка. Невероятно е, вече колко много неща ги възприемаме за даденост, които сме постигнали с технологиите и как вече хора, без да е необходимо да преминават през обучение могат да ги ползват на ежедневна база. Замислете се колко много и комплексни неща можете да свършите с няколко приплъзвания по сензорния екран на смартфоните и таблетите си.
Промени ли се самият индустриален дизайн през годините?
Областта на индустриалният дизайн се е променил многократно през годините. За мен лично, една от най-големите трансформации през последно време е фокусът върху потребителското изживяване (UX) и дизайнерския поглед. Както и все по-голямото признание на ролята на дизайна като цяло. Вярвам, че хората осъзнават кога нещо не работи или просто не е разработено по правилния начин. Това важи двойно за нашето взаимодействие с технологиите. Ако погледнете формата на някой традиционен продукт, да кажем стол или врата, неговият външен вид подсказва как той трябва да бъде използван.
Когато, тази функция се поема от електронните устройства, формата се оказва ирелевантна и потребителят остава в милостивите ръце на UX дизайна. Затова той е по-важен от всякога, особено, когато околния свят става все по-свързан и все по-сложни данни се представят на потребителите, по начин по който те ще могат лесно да ги разберат. Или пък да взаимодействат с тях в рамките на няколко докосвания на смартфона си. В крайна сметка целта на потребителите си остава същата – хората искат техните устройства да работят бързо и лесно, като им помагат, а не да се борят с тях. Смятам, че все повече ще се засилва тенденцията в персонализирането им, така че компаниите ще разработват продуктите и дигиталните си услуги по начин, който най-много пасва на отделните клиенти.
Кой е най-важният елемент в индустриалния дизайн?
Всеки има своята визия и аргументирано мнение кой е най-важният елемент в индустриалния дизайн. За мен лично, това определено е емпатията. Готиният дизайн не е създаден във вакуум, нито пък крайният продукт, в който трябва да бъде интегриран. Затова е ключово напълно да разберете за кого и защо го разработвате. Когато правите нещо за крайните потребители, винаги трябва да го имате това предвид и да не забравяте какви са желанията им и крайните цели.
Отделно съм голям почитател на преследването на „ползотворни интеракции“, това е когато се интегрира стойност във всеки аспект на изградената среда, било то естетически, функционален, материален или друг. Като сме внимателни в дизайнерската си практика, всички можем да работим за общество, в което хората са по-ангажирани в моментните взаимодействия, помежду им, със своите инструменти или заобикалящата ги среда.
Кои са основните предизвикателства, пред които е изправена дисциплината в момента ?
Устойчивост и бракуване. Все още съществува огромен проблем по методите по които се произвеждат устройствата. Както и всички нас като потребители по начина, по който ги ползваме и изхвърляме. Все още има крехък и слаб консенсус, за това да сме по-екологични и затова, че трябва да направим правилното действие. Но следващата голяма стъпка в индустриалния дизайн е в преминаването към устойчиви и екологични материали. Ако мога да взема назаем от Дитер Рамс, да насърчим мисленето, че „по-малко е по-добре“ в нашето отношение към материалните блага.
Nokia Bell Labs се опитва да прекрои бъдещето на комуникациите – как ще изглежда то?
Вярваме, че радикално различната технологична среда ще изисква еднакво новаторска форма на комуникация. В Nokia Bell Labs, като част от програмата Experiments in Art and Technology (EAT), сме заинтересовани в създаването на нови модели на общуване, което преминава отвъд ограниченията на говоримия и писмен език. Нови технологии, като чувствителните на натиск сензори, аудио и добавена реалност (AR) могат да бъдат използвани, за създаването на по-задълбочено и по-често взаимодействие между потребителите. Настоящите комуникационни технологии позволяват незабавна връзка между хората при това на огромни разстояния. Вярваме, че следващата стъпка е да направим всяко едно такова взаимодействие по-важно и значими по точно определен начин.
Ако разгледаме в детайл какви действия и връзки предприемаме на дневна база и после се замислим дали ги намираме за значими и задоволителни. Гледайки към бъдещето, трябва да разгледаме взаимодействията, които наистина ценим; социалните, личните, развлекателните и да помислим как можем да предизвикаме усещането за това преживяване с помощта на дадена технология или дори да увеличим съществуващото преживяване.