Умните часовници отчитат силен ръст от 54% през 2018 г.
Умните часовници така и не успяха да се превърнат в новия Свети Граал на потребителската електроника. Дори след влизането на Apple, тези джаджи си останаха нишов продукт. Или поне това беше до края на изминалата година.
Оказва се, че през 2018 г. е отчетен ръст от 54% на доставките на смарт часовници в глобален мащаб. Общо 45 млн. бройки са произведени и предоставени на продавачите по света, показват данните на изследователската фирма Strategy Analytics. По-любопитното е, че близо половината от доставките са извършени през последното тримесечие на 2018 г. То отговаря за 18 млн. от всичките през годината.
Свиващото се царство на Apple
Малко след пускането на първият умен часовник от Apple, компанията буквално превзе пазара. Доминацията е доста добре видна през 2017 г., когато технологичният гигант от Купертино отговаря за 60% от доставките на този тип устройства. През миналата година пазарният дял на Apple се свива значително до 50% от целия за пазара.
Проблемът не е, че компанията е доставила по-малко умни часовници. Напротив, бройките на Apple Watch се увеличават от 17.7 млн. на 22.5 млн. пуснати на пазара през 2018 г. Причината в свиването на дела ѝ се крие в засилването на конкурентите.
Новият фокус на Fitbit
Fitbit прави най-голяма крачка в навлизането в сегмента. Компанията беше специализирана в доставка на умни фитнес гривни, но през 2018 г. насочи усилията си към смарт часовниците. Причината е, че при първия сегмент, тя е изложена на натиск от страна на различни китайски и други марки, които предоставят продукти на двойно и дори тройно по-ниска цена.
Усилията в новата насока бързо дават резултати. Ако през 2017 г. Fitbit обхваща едва 1.7% от пазара за умни часовници, то през миналата скача на 12.2% и на втора позиция. Компанията измества друг традиционен играч в сегмента в лицето на Samsung.
Южнокорейския гигант успява да капитализира доста от ръста през последното тримесечие на 2018 г., когато пуска нови модели и създава цяла екосистема между устройствата и софтуера ѝ. Само през периода октомври-декември, Samsung доставя близо половината от умните си часовници – 2.3 млн. бройки.
Garmin е третият силен играч на пазара, като отчита ръст на доставките от близо 50%. Все още, като изключим Apple, всички останали тръгват от ниска база, което дава предпоставки за растеж.

Причините за растеж
Първоначалният успех на умните часовници има много просто обяснение – потребителите не можеха да им намерят практично приложение. Тези носими устройства дублират голяма част от функциите на смартфоните. Освен като практично дистанционно и бърз преглед на известията, смарт часовниците не играеха друга роля. Което е доста малко, предвид високата цена на която се предлагат (400-500 и нагоре лева).
Краят на екзистенциалната им криза дойде от неочаквано място – умните фитнес гривни. Първоначално тези устройства бяха елементарни джаджи, които измерват изминатите крачки и на базата на прости алгоритми изчисляваха приблизителните изхабени калории.
Постепенно гривните започнаха да еволюират, като към възможностите им се прибавиха и сензор за следене на пулса и известия от смартфоните.
31 млрд. долара може да достигне пазарът на умни часовници до 2025 г.
Потребителите започнаха да търсят нови и разширени функции в тази насока. Така производителите усетиха, че това е много добра идея за развитие на умните часовници. Те добавиха всички тези възможности за следене на жизнените показатели в своите модели. Крайният резултат е, че смарт часовниците в момента са умни гривни, с много допълнителни възможности. Някои модели дори напълно размиват границата между двата сегмента.
В крайна сметка има раздвижване на пазара и независимо от последващата еволюция на умните часовници, за момента пред тях се очертава светло бъдеще. Според изследователската фирма Allied Market Research този пазар може да достигне 31 млрд. долара през 2025 г. при следногодишно увеличение от 16%.