България продължава да е на последно място по интернет проникване в Европа
България продължава да е на последно място по дял на интернет потребителите в Европа. Данните на Евростат показват, че 65% от населението е ползвало глобалната мрежа през последните три месеца. От една страна има развитие, тъй като през последните десет години, броят на потребителите в страната се е удвоил.
Запазеното място
Един от проблемите е, че през цялото това време, ние сме на опашката по ползващи интернет в Европейския съюз. Другото, при това по-голямо предизвикателство е, че през последните две-три години темповете на растеж на онлайн потребителите започва да се забавя. Както може да проследим в данните на НСИ. Което трудно ще ни позволи бързо да догоним лидерите, като Дания (с 98%) или да достигнем средното за ЕС от 85%. Дори предпоследните държави – Румъния и Гърция – разполагат със 71 и 72% съответно и при темп на ръст от средно под 3% за последните години, показва, че най-вероятно ще запазим последната позиция още известно време.
Контактите са важни за българите
Детайлната разбивка, за какво ползват българите глобалната мрежа също е интересна. Най-честата употреба е за телефонни или видео разговори (54%) и за участие в социални мрежи (51%). Една трета от интернет потребителите в страната използват връзката за слушане на музика, а всеки четвърти я използва за търсене на здравословна информация. Според Евростат, българите все още масово не използват глобалната мрежа за по-новите и модерни дейности, като гледане на видео стрийминг (16%), интернет банкиране (7%), както продаване на онлайн стоки или услуги (8%).
Данните на Евростат за последното са само за продавачите, тоест потребителите, които предлагат онлайн стоки или услуги все още са доста малко. Особено предвид факта, че средната стойност на ЕС по този показател е 19%. Изводът е, че има доста да наваксваме.
По отношение на търсенето, Евростат не дава данни, но Националният статистически институт (НСИ) показва, че хората, които са пазарували онлайн са около 20%. Това не е изненада предвид факта, че един от най-посещаваните сайтове в България е онлайн аукциона olx.bg. Според данните на изследователската платформа Similarweb, той е на седмо място по популярност в страната и третия български, ако изключим международните платформи Facebook, Google и YouTube. Освен това не може да отречем, че бумът на куриерски услуги в страната до голяма степен се дължи на е-търговия, като някои доставчици дори имат пробни в офисите си.