Една проста функционалност може да „счупи“ Интернет и да го трансформира напълно. Това се случва пред очите ни и то в реално време. Става дума за AI Overviews, което Google интегрира в своята търсачка. Тази функционалност позволява на алгоритмите за изкуствен интелект да формират кратко, но доста изчерпателно описание и преразказ по дадено запитване, което излиза на първо място в резултатите на търсене.
Въпреки, че към него са прикачени източниците, от които информацията е взета и компилирана, тези извадки се оказват доста ефективни за повечето потребители. На тях не им се налага да цъкат по линкове към сайтовете в описанието или дори да търсят алтернативни източници на подобна информация.
AI Overviews дебютира едва през май 2024 г. в САЩ, а до края на същата година постепенно и в целия свят. През настоящата година започват да се отчитат ефектите от тази функционалност и те не са никак розови за установената интернет икономика. Първите няколко изследвания показват значителен спад в трафика на основни сайтове, в броя на кликания към реклами и значителен спад на пренасочвания към страници от търсения.
Тези данни акумулирани за изключително кратко време (под една година от пускането на функционалността) създават притеснението, че може да се установи като дълготрайна и дори разширяваща мащабите си тенденция. Която може да заличи настоящата екосистема на Интернет, която разчита изцяло на линкове, кликове и зависи много на трафик от търсене и социални мрежи.
AI Overviews накратко
AI Overviews е кратко описание, което излиза на първо място в резултатите на търсене. То резюмира най-съществената информация за даденото запитване. Потребителят го вижда в съкратен вариант и ако поиска може да го види цялото в рамките на търсачката, без да отваря допълнителни линкове. Накрая на резюмето обикновено AI Overviews добавя и източниците, откъдето е компилирана информацията. Обикновено, това са и следващите резултати с линкове, които се показват в търсачката.
Google е интегрирал AI Overviews по такъв начин, че излиза почти на цял екран съкратената информация, а пълната отнема обикновено още толкова, в зависимост от дължината на резюмето. Това поставя дори първите органични резултати на един-два скрола за обикновеният потребител.
Ситуацията започва да наподобява тази от преди десетилетие, когато линкове индексирани на втората страница с резултатите се водят „за обречени“ и много рядко хората достигат до тях. Сега, пренасочванията към други сайтове дори не се показват на първия скрол. Ако отворите пълното резюме на AI Overviews, те падат с още поне един, ако не и повече.
Сривът на трафика
Първите индикации за срив на трафика дойдоха от разговори с колеги на по-големи медии. Неофициално се говори за между 20% и 25%, но естествено никой не е излязъл с точни публични данни. Освен това при медийните сайтове има сезонност и зависимост от типа новини, които излизат, повечето от които са свързани с важни събития. Външни инструменти за измерване на трафика показваха спад към големи новинарски сайтове като New York Times, Washington Post и др., но тези данни също са само ориентировъчни.
Не закъсняха големите изследвания, които компилират повече данни и проследяват тенденциите. Първите две такива се появиха още през април и са направени от рекламната агенция Amsive и разработчика за SEO инструменти Ahrefs. То анализира различни ключови думи и сравнява генерираните от тях кликове през Google, като се гледа периода преди пускането на AI Overviews, както и тези думи, при които резюметата излизат и при които ги няма.
Резултатите са, че в общия случай, кликовете са намалели с малко над 15%, докато при второто изследване средния показател е за 34%. Тези изследвания са строго специализирани и не получиха широк медиен отзвук. Друго, което получи частичен, отново през април показва срив на трафика с от 15% до 64%. Това означава, че три от пет търсения не генерират кликове на линкове, защото потребителите са удовлетворени от резюмето на AI Overviews.
Следващото изследване е малко по-масово и е на Pew Research Center от юли 2025 г. То показва, че кликването на линкове свързани с резултатите, когато има резюме на AI Overviews е двойно по-малко спрямо това, когато изкуственият интелект не компилира информацията. По-любопитното е, че едва 1% от потребителите кликат на линковете, които AI Overviews е дал като източници.
Последното изследване е по-прясно и е направено на 15 август от Digital Content Next (DCN), компания, която следи трафика на големи новинарски сайтове, като вече споменатия New York Times. Масовото налагане на AI Overviews в рамките на месец води до загуба на препратки от търсене между 1% и 25%.
Защитата на Google
От технологичният гигант естествено, че отричат AI Overviews да унищожава трафика от интернет търсене. Според тях, резюметата на изкуствения интелект помагат да се достигне до по-качествена информация. Вътрешният анализ на Google показва, че най-засегнати са страници и материали, които търсят само индексация или не допринасят достатъчно по темата. Компанията добавя, че отчитат ръст на кликовете като цяло и, че тези сайтове, които предоставят качествено съдържание трябва да отбележат постепенно ръст на трафика.
В изказването на Google има известен резон. Има цял сектор посветен на оптимизирането на интернет съдържание за нейната търсачка, това са т.нар. SEO компании (от Search Engine Optimization). Интернет гигантът непрекъснато променя алгоритмите си на търсене, за да може да сортира информацията по-добре. По този начин се опитва да пресее статии, които са създадени изцяло с цел по-добра индексация, спрямо, тези, които са органични.
Пример за това са т.нар. „вечни материали“, които големите новинарски сайтове създават, за по-добро позициониране в Google, както и за създаване на трафик. Те обикновено са съвети тип „Как да“, базова информация по популярни теми, особено здравни и др. Те допринасят не само за по-доброто представяне на целия сайт в търсачката на Google, но понякога и за доста от кликовете. AI Overviews почти сигурно е „убила“ доста от тях.
Заплахите за глобалната мрежа
Премахването на някои от агресивните SEO практики е в полза на потребителите. Проблемът е, че AI Overviews постепенно разширява обхвата на темите и информацията, която дава. Функционалността реално е много тясно филтриране на информацията, която се намира онлайн и се „изплюва“ в достъпен и кратък вид за потребителя.
Ако се покриват неща само от „вечните“ статии, това няма да е проблем. Но разширяването на обхвата на темите е такъв. Първо, защото в един момент изкуственият интелект директно ще определя кое е важно и кое не е. Да изпуска ключов контекст в дадена новина или събитие. Както и по-лошото – да дават заблуждаваща или директно лъжлива информация.
Защото не може да се отрече, AI Overviews е изключително удобен и пести много време. Но също така намалява критичното мислене и търсенето на първоизточниците, които са основни инструменти за борба с дезинформацията. Данните от изследванията също са притеснителни, защото само 1% проверяват линковете с източниците на AI резюмето.
Другият, по-фундаментален проблем е свързан със самото естество на Интернет. Линковете са основа в цялостната идея за Глобалната мрежа. Google ги заменя с изкуствен интелект, който филтрира информацията и премахва връзките (или най-малкото ги омаловажава значително). Ако AI Overviews продължи да се налага с тази скорост, той може да се превърне като дигитална стена, спрямо онлайн съдържанието. Което ще има огромни последици, както за самата интернет икономика, така и за самите потребители.