Tesla – новият агент 007

Непрекъснато свързания електромобил може да се окаже отличен шпионин като предоставя видео и други данни без знанието на собственика

Последният филм по култовия и „вечен“ агент 007 породи огромна дискусия затова кой да подмени легендарния Джеймс Бонд. Действителността понякога е по-забавна или пък иронична от фикцията. Защото в един момент може да се окаже, че един от най-ефективните шпиони на терен е или ще бъде… електромобил. При това най-популярния в момента в света – Tesla.

Моделите на иновативния автоконцерн на Илон Мъск са едни от най-предпочитаните електромобили. С различни сравнително иновативни технологии, като изцяло автономен режим, скоростно зареждане и ъпдейти по WiFi. Понякога последният писък на технологиите създава главоболия. Особено когато става дума за автомобил, който разполага с пълно видео покритие на 360 градуса. Като камерите могат да снимат и дори, когато няма шофьор в колата.

Няколко примера от последните месеци повдигат редица въпроси относно възможностите на тези модели, както и потенциално на автономните автомобили по принцип. Или поне на тези, които са свързани непрекъснато с глобалната мрежа. Причината е, че Tesla не действа като традиционните автомобилни концерни, а подходът ѝ наподобява този на технологичните гиганти. С което потребителите и данните, които устройствата генерират стават по-ценни от злато.

Непрекъснатото видео

От началото на юли, китайският курорт Бейдейхъ забрани достъпа на електромобилите Tesla. Тя е издадена за целия месец, като това не е първият град на азиатската държава, която предприема подобен ход. През юни, същата забрана предприе и Ченгду. И двете мерки се правят в името на националната сигурност, въпреки, че това не е обявено официално на глас.

Причината е в непрекъснатата свързаност на моделите Tesla и факта, че те са пълни с камери и сензори. В някои режими те снимат непрекъснато и информацията се пренася в облака или по-точно – в отдалечени сървъри. Това важи в пълна степен при използването на някоя от автономните възможности на Tesla. Тогава сензорите и камерите работят непрекъснато, както и обменът на информация.

Решението на китайските власти, макар и неаргументиран повдига някои въпроси. Особено, когато става дума за Ченгду – това е първият и най-добре свързан град в Китай, в който 5G мрежите са развърнати почти изцяло. Ситуацията е такава, че дори местната власт насърчава гражданите да стриймват своето ежедневие в социалните мрежи. Тогава какъв проблем създава Tesla, която също снима непрекъснато?

По пътя на данните

За да разберем отговора, трябва да проследим пътя на данните. В случая с Tesla, те се качват на местен китайски сървър. Проблемът е след това – компанията е американска и може да копира информацията. Моделите Tesla разчитат на непрекъсната свързаност, за да може да се ъпдейтва софтуера. Затова връзката между централните и локалните сървъри е ако не задължителна, то поне препоръчителна.

Което поставя под въпрос ситуацията с националната сигурност на Китай. Общото между двата града със забрани са посещения на най-високо ниво политици при тях. Морският курорт Бейдейхъ е любима дестинация на комунистическите лидери за затворени конференции. През юни китайският президент Си Дзипин беше на посещение в Ченгду. Отделно самите населени места разполагат с редица секретни военни обекти.

От своя страна, Tesla е най-популярният електромобил в Китай с над половин милион продажби в страната. Тези факти, в комбинация с временните забрани дават индикация за мотивите на местните власти.

Панорамна камера на колела

Американските експерти също се замислят над тези факти. Защото китайските автомобилни производители започват да настигат американските в електромобилите и в атономните системи. За да могат да функционират автопилотите те трябва да поддържат непрекъснат поглед на ситуацията около тях. Това се постига с редица камери с 360-градусово покритие. Техния обхват варира от 50 метра до внушителните 250 метра, като последните са предните такива. Към тях добавяме и лазерен радар (LIDAR), който дава подробна пространствена информация.

С тяхна помощ, колата знае какво се случва, какъв е трафикът и може да „вижда“ всички участници на пътя. Информацията помага на алгоритмите да взимат решенията при автономния контрол. Камерите и LIDAR-ът могат да се използват и в полу-автономните режими – при круиз контрол или други. Както и да служат като крайна система за безопасност и за предотвратяване на произшествия.

Неволният шпионин

Както споменахме – проблемите идват с пренасянето на записа в облака. С което всеки автономен автомобил може да се превърне в шпионски. Дори и неговия шофьор да не иска или още по-малкото – да знае за това. Защото след това записите могат да се анализират от някоя служба. Те съдържат както видео, така и LIDAR картини – които дават по-добра пространствена представа и се използват в шпионските сателити. Посоката е потенциално двустранна – както Tesla може да застрашат националната сигурност на Китай, така и китайските производители – тази на САЩ.

Американската марка има и някои други функции, които се правят с цел потребителско удобство, но отново могат да нарушат личната неприкосновеност на останалите. Което Tesla може да го прави дори паркирана. Системата за сигурност Sentry Mode снима всеки пешеходец, който се приближава прекалено много. Идеята е, ако той се окаже крадец, да има снимков материал. Проблемите са, че докато нацели такъв, колата може да е снимала още 100 или 1 000 невинни други.

Този режим предизвика редица дебати в Германия, като местната полиция се опитва да го забрани. Най-гласовита е тази в столицата Берлин. В Германия има доста стриктни правила за снимане на публични места, поради това, Google Street View почти няма покритие. Популярната услуга има снимани само някои основни магистрали и общи панорамни снимки. Или присъства ограничено само в някои по-големи германски градове.

Цялата сага около Tesla в Китай обаче повдига този въпрос – дали прекомерната свързаност, свръхизползването на видео и сензори няма да се окаже мощен инструмент за проследяване, шпионаж и др. Както и докъде се простират правото за личната неприкосновеност.