Jetson One – летяща кола с уловки и вече в производство

От появата на първите автомобили с двигатели с вътрешно горене преди повече от век досега една от любимите идеи на фантастите е създаването на летяща кола. Доста визии за бъдещето включват подобни превозни средства. Дали ще са на фона на високи небостъргачи, футуристични планети или носещи се на въздушни възглавници коли – те присъстват под някаква форма. За близо век еволюция, постигнахме различни по възможности и размери самолети и хеликоптери, но не и персонални летящи превозни средства.

Личните куадкоптери са може би най-близкото, което е създавано през последните години, което може да определим като летяща кола. Една шведска фирма открива серийно производство на такива превозни средства. Очаквано или не, тя вече има поръчки до края на 2023 г., при това за 158 куадкоптера. Името ѝ е Jetson Aero – вдъхновено от класическата футуристична анимация „Семейство Джетсън“. Целта ѝ – да промени напълно представата ни за персонално придвижване, като позволи всеки един от нас да полети. При това, летящата кола да се управлява и поддържа лесно, да не пречи на останалите и да е безопасна.

Проблемите за летящите коли не са само технически. Както Jetson ни демонстрира успешно през последните години вече има достатъчно безопасни решения за подобни превозни средства. Основните пречките в момента са по-засилените правила за въздухоплавателните такива. Персоналните куадкоптери на Jetson влизат в категорията на малки самолети, според настоящата регулаторна наредба. Което включва със себе си сертификационни курсове, не само за превозното средство, но и за самия пилот, както и различни рестрикции на полетите.

Вместо колела – перки

Jetson One не прилича толкова на летяща кола, а по-скоро на голям дрон тип куадрокоптер с място за един пилот. Вместо колела на четирите краища на превозното средство са разположени големи перки. Шасито е… просто шаси, скеле с конструкция от свръхлека алуминиева сплав и карбон. То е комбинирано от предпазна рамка, изградена по технология от състезателните рали автомобили.

Конструкцията е допълнително обезопасена като външната ѝ рамка обхваща голяма част от перките. Така се предотвратяват потенциални инциденти при кацане или работа на земята. Задвижването на Jetson One е от електрически двигател с максимална мощност от 88KW, а батериите са познатия ни тип от потребителската електроника – литиево-йонни.

Куадкоптерът Jetson One тежи забележителните 86 кг., дълъг е малко под 2.5 метра, широк е метър и половина и малко над метър висок. Пилотът трябва да бъде до 95 килограма. Jetson One позволява полет до около 20 минути при максимална скорост от 102 км/ч. Последната е софтуерно ограничена, което предполага, че превозното средство може да развива и по-висока такава. От шведската компания не посочват максималният му пробег, но на база на по-горните данни може да заключим, че е около 34 км.

Безопасността на фокус

Освен конструкторските елементи за безопасност, имплементирани в дизайна на куадкоптера, Jetson One включва различни други технологии. Управлението се осъществява чрез джойстик и ръчка за газта, подобно на изтребителите. Към него имаме допълнителна система за автоматично зависване над земята. То не изисква от пилота да използва контролерите за управление. Jetson One разполага и с други системи за извънредни ситуации, както и три пъти резервиран бордови компютър.

Куадкоптерът е оборудан с LIDAR – лазерен сензор, който помага на летящата „кола“ да следи терена. Както и да избягва внезапно появили се препятствия. Сред другите интегрирани са специален парашут, който може да се разгърне доста бързо при загуба на височина. Jetson One може да лети безопасно ако загуби една от перките.

В продажба, но без наличности

Първият прототип излита през пролетта на 2018 г., а дебютната предсерийна машина прави това в средата на 2021 г. След различни тестове, Jetson Aero решава да я пусне в продажба.

Каудкоптерът на шведската компания навлиза в производство от 2022 г. Единичната бройка струва 92 хил. долара, като 22 хил. от тях са авансови, а останалите – при доставка на превозното средство. Плановете са да се произведат 12 Jetson One през настоящата година, като всичките те вече са предплатени. Клиентите включват потребители от САЩ, Швеция, Италия, Бразилия, Мексико, Испания и др.

Доста по-амбициозна е целта на шведската компания за следващата 2023 г. За тогава е планирано производството на поне 146 машини, като всички от тях са вече капарирани. Jetson все пак обещава, че ще успее да достави дори повече, като продължава да взима поръчки за 2023 г. Ще видим дали производството ще върви с темповете на растеж, които компанията планира.

Предизвикателствата

Освен мащабите на производство, другите предизвикателства ще са регулаторни. Все повече страни, като повечето от Европейския съюз, САЩ и др. вече имат основните законодателни рамки по темата. Те включват регистрационни и идентификационни режими, ограничителни и забранителни правила и много други. Предвид факта, че с пилота, Jetson One тежи около 180 кг, при евентуално произшествие може да се стигне до тежки наранявания, материали и други щети. Тези проблеми са известни и полагането на основите за регулаторна рамка ще ги решат напълно през следващите години.

Jetson One ще бъде доказателството дали летящите персонални превозни средства са практични и за какви цели. Или просто ще бъдат просто алтернативен начин за летене на ниски височини.